Etnografické a folkloristické aspekty v díle Františka Ladislava Sála
Ethnographic and Folcloric Aspects in the Work of František Ladislav Sál
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38438Identifikátory
SIS: 98556
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tomandl, Miloš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
21. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
František Ladislav Sál, biografie, učitel, vlastivěda, Královéhradecko, etnologie, folkloristika, pedagogikaKlíčová slova (anglicky)
František Ladislav Sál, biography, teacher, homeland study, Hradec Králové region, ethnology, folklore studies, pedagogyTato bakalářská práce je zaměřena na osobnost z východních Čech regionálního významu - Františka Ladislava Sála (1867-1941). Cílem práce je zachytit jeho osobnost jako představitele generace vzdělaných učitelů - vlastenecky zaměřených aktivistů, kteří se amatérsky zabývali etnologií a folkloristikou. Úvodní část práce představuje jeho osobní i profesní život zrekonstruovaný na základě studia archivní pozůstalosti. Další kapitola se věnuje širšímu kulturně-historickému kontextu s akcentem na dějiny pedagogiky a etnologie. Těžiště práce tvoří studium Sálových textů vzdělávacího a výchovného charakteru. Hojně v nich pracoval s etnografickým materiálem (pohádky, pověsti, dětský folklor), který využíval jako prostředek výuky vlastivědy na obecných školách.
This bachelor thesis is focused on the Eastern Bohemia figure of a regional significance - František Ladislav Sál (1867-1941). The aim of the thesis is to depict him as a representative of the generation of educated teachers - patriotic activists who had the amateur interest in ethnology and folklore studies. The opening section of the thesis introduces both his personal life and career. The reconstruction of these is based on the study of his archive heritage. Subsequent chapter deals with wider cultural-historical context with the emphasis on the history of pedagogy and ethnology. The principle focus of the thesis is the survey of Sál's educational and pedagogical papers in which he plentifully dealt with ethnographical material (such as fairy-tales, legends and children's folklore) by means of which he taught homeland study at primary schools.