Zobrazit minimální záznam

THE TRANSFORMATIONSOF THE RELATION BETWEEN AND READER AND BOOK IN THE YEARS 1990-2009
dc.contributor.advisorHalada, Jan
dc.creatorSuková, Anna
dc.date.accessioned2017-04-27T21:08:21Z
dc.date.available2017-04-27T21:08:21Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/38358
dc.description.abstractBakalářská práce Proměny vztahu čtenáře ke knize v letech 1990-2009 si vytkla za cíl popsat a objasnit vývoj čtenářství v České republice od porevolučních let až do současnosti s přesahem do let osmdesátých. Mapování této problematiky je založeno na analýze řady čtenářských průzkumů, které se zabývaly vztahem čtenáře ke knize, čtenářskými návyky, chováním na knižním trhu, knihovnami, preferovanými literárními žánry a autory apod. O všech těchto aspektech pojednává i tato práce. Navíc se věnuje i mezinárodním výzkumům čtenářské gramotnosti u školní mládeže (PISA). Na začátku se věnuje typologii čtenářů a snaží se přijít s nejvhodnější definicí čtenáře, pojednává o významu knihy pro lidské společenství a rozebírá proměny na českém knižním trhu od pádu komunistického režimu. Následně charakterizuje sociologický výzkum a jeho náležitosti, stejně jako případná omezení či nedostatky. V nejrozsáhlejší kapitole pak rozebírá jednotlivé čtenářské průzkumy, od informací o tom, jakým způsobem byly provedeny, až po nejdůležitější zjištění, která se pak pokouší zasadit do kontextu a porovnat. Závěrem přináší srovnání základních údajů o těchto výzkumech a jejich vybrané výsledky a uvádí zjištěné trendy v čtenářství i na knižním trhu a upozorňuje na výjimečné postavení českých čtenářů v rámci Evropy.cs_CZ
dc.description.abstractBachelor thesis "The Transformations of the Relation between a Reader and a Book in the Years 1990-2009" aims to describe and clarify the development of book reading in the Czech Republic from post-revolution years to the present days with an extension to the 80s. Mapping of this subject-matter is based on an analysis of a range of readers' surveys which addressed the relation between a reader and a book, reading habits, behavior on the book market, libraries, preferred literary genres and authors etc. This thesis covers all these aspects. It also deals with international researches of reading literacy among teenagers (PISA). In the beginning it offers several readers typologies in search of the most suitable definition of a reader. It treats the significance of the book for human society and explains the changes on the book market since the fall of the communist regime. Then it characterizes sociological research and its requirements as well as its possible limits and deficiencies. The most extensive chapter describes individual readers' surveys, from information about how they were carried out to their most important findings which are then put into context. To conclude the thesis compares essential data from these researches and their selected results. It also proposes key trends in reading and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectČtenícs_CZ
dc.subjectčtenářics_CZ
dc.subjectknihacs_CZ
dc.subjectvýzkumcs_CZ
dc.subjectdotazníkcs_CZ
dc.subjectknižní trhcs_CZ
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectliteraturacs_CZ
dc.subjectReadingen_US
dc.subjectreadersen_US
dc.subjectbooken_US
dc.subjectresearchen_US
dc.subjectquestionnaireen_US
dc.subjectbook marketen_US
dc.subjectreading literacyen_US
dc.subjectliteratureen_US
dc.titleProměny vztahu čtenáře ke knize v letech 1990-2009cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-06-16
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId101078
dc.title.translatedTHE TRANSFORMATIONSOF THE RELATION BETWEEN AND READER AND BOOK IN THE YEARS 1990-2009en_US
dc.contributor.refereePrázová, Irena
dc.identifier.aleph001382285
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalismen_US
thesis.degree.disciplineŽurnalistikacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csŽurnalistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalismen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce Proměny vztahu čtenáře ke knize v letech 1990-2009 si vytkla za cíl popsat a objasnit vývoj čtenářství v České republice od porevolučních let až do současnosti s přesahem do let osmdesátých. Mapování této problematiky je založeno na analýze řady čtenářských průzkumů, které se zabývaly vztahem čtenáře ke knize, čtenářskými návyky, chováním na knižním trhu, knihovnami, preferovanými literárními žánry a autory apod. O všech těchto aspektech pojednává i tato práce. Navíc se věnuje i mezinárodním výzkumům čtenářské gramotnosti u školní mládeže (PISA). Na začátku se věnuje typologii čtenářů a snaží se přijít s nejvhodnější definicí čtenáře, pojednává o významu knihy pro lidské společenství a rozebírá proměny na českém knižním trhu od pádu komunistického režimu. Následně charakterizuje sociologický výzkum a jeho náležitosti, stejně jako případná omezení či nedostatky. V nejrozsáhlejší kapitole pak rozebírá jednotlivé čtenářské průzkumy, od informací o tom, jakým způsobem byly provedeny, až po nejdůležitější zjištění, která se pak pokouší zasadit do kontextu a porovnat. Závěrem přináší srovnání základních údajů o těchto výzkumech a jejich vybrané výsledky a uvádí zjištěné trendy v čtenářství i na knižním trhu a upozorňuje na výjimečné postavení českých čtenářů v rámci Evropy.cs_CZ
uk.abstract.enBachelor thesis "The Transformations of the Relation between a Reader and a Book in the Years 1990-2009" aims to describe and clarify the development of book reading in the Czech Republic from post-revolution years to the present days with an extension to the 80s. Mapping of this subject-matter is based on an analysis of a range of readers' surveys which addressed the relation between a reader and a book, reading habits, behavior on the book market, libraries, preferred literary genres and authors etc. This thesis covers all these aspects. It also deals with international researches of reading literacy among teenagers (PISA). In the beginning it offers several readers typologies in search of the most suitable definition of a reader. It treats the significance of the book for human society and explains the changes on the book market since the fall of the communist regime. Then it characterizes sociological research and its requirements as well as its possible limits and deficiencies. The most extensive chapter describes individual readers' surveys, from information about how they were carried out to their most important findings which are then put into context. To conclude the thesis compares essential data from these researches and their selected results. It also proposes key trends in reading and...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990013822850106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV