Měnící se role vychovatele v životě člověka se sluchovým postižením
Changing Role of an Educator in the Life of a Person with a Hearing Impairment
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38243Identifiers
Study Information System: 107323
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Mrkosová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Osoby se sluchovým postižením, neslyšící, vychovatel, výchova, internát, ústav, znakový jazyk, orální metodaKeywords (English)
Persons with a hearing impairment, deaf, educator, education, boarding house, deaf institution, sign language, oral methodBakalářská práce informuje o rozdílných poměrech na internátech pro osoby se sluchovým postižením dnes a v minulosti. Podává zkušenosti neslyšících a mapuje dostupnou literaturu. Teoretická část objasňuje základní pojmy související se sluchově postiženými osobami, komunikací, přehledem metod vzdělávání neslyšících, ústavy pro neslyšící, definuje výchovu, vzdělávání a pedagogické pozice, zabývá se internátem v kontextu historie a současnosti. Praktická část popisuje reálné zkušenosti osob se sluchovým postižením s životem na internátě a s vychovateli prostřednictvím analýzy dotazníkového šetření.
This bachelor thesis discusses the different conditions in the boarding houses for people with hearing impairments now and in the past. It provides the experience of the deaf and overviews available literature. The theoretical part explains the basic terms associated with hearing impairment, communication, and methods of educating the deaf, deaf institutions, defines the upbringing, education and teaching positions and deals with the boarding house in the context of past and present. The practical part describes the experience of hearing impaired people with boarding houses and with educators using a questionnaire survey analysis.