Evaluating monetary policy : the case of Ghana
Hodnocení měnové politiky na příkladu Ghany
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37933Identifiers
Study Information System: 89614
Collections
- Kvalifikační práce [15771]
Author
Advisor
Referee
Švarcová, Natálie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
7. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Tato bakalářská práce poskytuje přehled monetární politiky v Ghaně za posledních dvě desetiletí. Zvláštní důraz je kladen na zhodnocení cílování inflace, jež centrální banka v Ghaně přijala za svůj měnově-politický rámec v roce 2002 a stala se tak první rozvojovou zemí, která tak učinila. Poté, co identifikuji příčiny inflace v sub-saharské Africe, následuje analýza monetární politiky před rokem 2002 a analýza inflačního cílování po roce 2002. Navzdory počátečním neúspěchům splnit inflační cíle, považuji disinflační proces za relativně dobře započatý. Zdrojem těchto optimistických očekávání jsou především legislativní změny týkající se centrální banky v Ghaně a přiměřená flexibilta inflačního cílování. Prostor pro zlepšení vidí autor této práce především ve zlepšení kredibility centrální banky v Ghaně.
This thesis provides an overview of monetary policy in Ghana during the past two decades. A special focus is placed on assessment of inflation-targeting regime that the Bank of Ghana adopted in 2002 and became the first developing country to do so. After detecting the sources of inflation and a thorough description of monetary policy pursuit before 2002, the inflation-targeting regime is scrutinized. Despite the initial inability of the Bank of Ghana to meet its inflation targets, I consider the disinflationary process as well set. Optimistic expectations about the future success of inflation targeting, that the author of this thesis has, stems from the legislative changes that were made in 2002. Finally the credibility of the Bank of Ghana is identified as the main area for improvement.