Atraktivity cestovního ruchu ve výuce zeměpisu na základní škole: případová studie Kolín
Tourist Attraction in Teaching of Geography at Primary School: Case Study Kolín
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37809Identifiers
Study Information System: 81612
Collections
- Kvalifikační práce [18910]
Author
Advisor
Referee
Mrázová, Marcela
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
16. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
cestovní ruch, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, místní region, KolínKeywords (English)
tourism, Framework education programme for elementary education, local region, KolínSIXTOVÁ, M. (2011): Atraktivity cestovního ruchu ve výuce zeměpisu na základní škole: případová studie Kolín. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená bakalářská práce se zabývá výukou místního regionu. Teoretický vstup do problematiky zajišťuje rešerše literatury o cestovním ruchu a rozbor kurikulárních dokumentů státní a školní úrovně. V další části práce jsou představeny vybrané atraktivity cestovního ruchu, jejichž zařazení do výuky bylo sledováno na základních školách v Kolíně. Na těchto školách bylo provedeno dotazníkové šetření mezi žáky a mezi učiteli zeměpisu. Stejní učitelé se zúčastnili řízeného rozhovoru týkajícího se pojetí výuky místního regionu. Na základě dosažených poznatků byl navržen školní geografický projekt zaměřený na využití atraktivit cestovního ruchu ve výuce místního regionu.
Sixtová, M. (2011): Tourist attractions in teaching of geography at primary school: case study Kolín. Department of Social Geography and Regional Development, Charles University in Prague. The presented bachelor thesis is concerned with teaching local region issues. The theoretical approach is provided by examination of literature related to tourism and by analysis of curricular documents of state and school level. In the next part of the thesis, there are presented selected tourist attractions whose inclusion into teaching geography was monitored at primary schools in Kolín. At these schools, there was realized questionnaire survey among pupils as well as among teachers of geography. These teachers also participated in controlled interview which deals with a concept of teaching local region issues. On the basis of gained knowledge, there was devised school geography project, which is focused on application of tourist attractions into teaching local region issues.