Role pokusů ve výuce na waldorfském lyceu ve srovnání s "běžným" gymnáziem v ČR
Role of Experiments in Chemical Education at Waldorf Lyceum Compared to "Ordinary" Gymnasium in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37520Identifiers
Study Information System: 94993
CU Caralogue: 990013792520106986
Collections
- Kvalifikační práce [20355]
Author
Advisor
Referee
Stratilová Urválková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
23. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Waldorfská škola, waldorfské lyceum, chemický experiment, demonstrační pokus, laboratorní cvičeníKeywords (English)
Waldorf school, Waldorf lyceum, chemical experiment, demonstration, laboratory practical3 Abstrakt Bakalářská práce se zabývá rolí experimentu ve výuce chemie na waldorfských školách a rámcově porovnává přístup k realizaci experimentů a jejich začlenění do výuky na waldorfských školách a vybraných gymnáziích v ČR. Práce se v první části zaměřuje na popis specifik waldorfské školy. V druhé části jsou uvedeny výsledky rámcového orientačního dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na četnost a způsoby využití experimentu při výuce chemie na vybraných gymnáziích v ČR, přičemž výsledky tohoto orientačního šetření a návštěvy laboratorních cvičení na jednom gymnáziu jsou konfrontovány a diskutovány v kontrastu s výsledky hospitací zaměřených na sledování role a využití experimentu na waldorfských školách, Waldorfském lyceu v Praze a Základní a Střední škole waldorfské v Semilech. Dále jsou porovnány přístupy k experimentům a shrnuty přínosy i nevýhody pojetí experimentální činnosti a její využití ve výuce na výše uvedených školách. Celkově lze konstatovat, že na waldorfských školách jsou experimenty nedílnou součástí každé hodiny chemie a jsou pro výuku chemie nepostradatelné. Téměř ovšem chybí laboratorní cvičení. Množství probrané látky je také menší než v případě gymnázií v práci sledovaných. Na sledovaných gymnáziích jsou naopak méně běžné demonstrační experimenty a často také experimenty...
4 Abstract This bachelor thesis examines the role of experiments in Chemistry lessons at Waldorf schools and roughly compares the approach towards their implementation into lessons at Waldorf schools and selected secondary schools (gymnasia) in the Czech Republic. The first part is dedicated to the description of Waldorf school specifics. The second part gives results of a general survey focused on the ways of use and frequency of experiments at selected secondary schools in the Czech Republic. Results of this survey and visits to laboratory practicals at one high school were confronted and discussed in contrast with results of inspections of classes at two Waldorf schools; Waldorf Lyceum in Prague and Primary and Secondary Waldorf School in Semily. Approaches to experiments at both types of schools are compared and arguments for and against are given. On the whole we can say that Waldorf schools take experiments (demonstrations) as an integral part of every Chemistry lesson and are essential for Chemistry education. However laboratory practicals are rare and the amount of information in lessons is smaller than at ordinary secondary schools observed. On the contrary, at ordinary secondary schools, demonstrations are less common and very often experiments are not included in Chemistry lessons, but separated...