Dosažené vzdělání jako faktor umožňující využívání flexibilních pracovních režimů ženám na mateřské či rodičovské dovolené v České republice
Educational attainment as a factor enabling flexible working arrangements for women on maternity leave in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37384Identifikátory
SIS: 93052
Katalog UK: 990012886210106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Růžanská, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
16. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mateřská dovolená, rodičovská dovolená, flexibilní pracovní režimy, sociální politika, vzděláníKlíčová slova (anglicky)
maternity leave, parental leave, flexible working arrangements, social politics, educationPředkládaná práce sleduje vliv dosaženého stupně vzdělání mezi ostatními faktory, které ženám na mateřské nebo rodičovské dovolené v České republice umožňují zapojení na pracovním trhu některou z forem flexibilních pracovních režimů. Jsou sledovány subjektivní a objektivní faktory, které mohou ovlivnit rozhodnutí žen aktivních na pracovním trhu. V práci jsou podrobněji popsány: vybrané nástroje sociální politiky, vlivy kulturních souvislostí, preference jednotlivých žen, nutnost dalšího příjmu v domácnosti nebo dělba práce s partnerem. Tyto vlivy jsou zkoumány na příkladech konkrétních žen metodou polostrukturovaných rozhovorů v kvalitativním šetření. Srovnána jsou statistická data a výsledky existujících výzkumů, které se dané problematiky dotýkají alespoň z dílčí části. Předpokladem celého výzkumu je skutečnost, že ženy s vyšším vzděláním jsou lépe vybaveny pro možnosti využívání flexibilních pracovních režimů. Výsledky výzkumu tento předpoklad do jisté míry potvrzují, nicméně poukazují také na jiné faktory, které hrají přinejmenším stejně významnou roli jako stupeň dosaženého vzdělání.
Presented work analyzes the influence of educational attainment in comparison with other factors that enable women on maternity or parental leave in the Czech Republic to actively participate in the labour market using flexible working arrangements. There are subjective and objective factors that may influence decisions of women active in the labour market. The work describes in detail following: selected tools of the social politics, cultural influence, preferences of individual women, need of another income in the household or division of labour with the partner. These influences are examined on examples of particular women using a method of semistructured interviews in qualitative survey. This work is compared with statistical data and relevant results of existing surveys. An assumption of presented work is the fact, that women with a higher education are better equipped to use possible options of available flexible working arrangements. The results of this survey confirm the assumption to a certain level, however it points also to other factors that are at least of the same importance as the level of attained education.
