Zobrazení Baracka Obamy v agentuře ČTK v roce 2009
Portyal of Barack Obama in ČTK agency in 2009
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37176Identifiers
Study Information System: 101066
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Osvaldová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
17. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Obama, ČTK, tisková agentura, zpravodajství, popularitaKeywords (English)
Obama, ČTK, press agency, news service, popularityCílem této bakalářské práce je analýza zobrazení amerického prezidenta Baracka Obamy v jeho prvním roce v úřadě pohledem tiskové agentury ČTK. V první kapitole je popsána cesta Baracka Obamy jako prvního Afroameričana na post prezidenta USA. Druhá kapitola přibližuje ČTK jako instituci a zaměřuje se na formy produkce agentury. Třetí kapitola pojednává o tom, jak ČTK informovala o osobě Baracka Obamy v průběhu celého roku 2009, s důrazem na klíčové momenty, včetně jeho návštěvy České republiky. Zvláštní pozornost je věnována průzkumům veřejného mínění, které zkoumaly popularitu Baracka Obamy. Ta byla na začátku roku 2009 velice vysoká. V takových případech obvykle obliba osobnosti později výrazně klesala. Potvrdilo se to i v tomto případě, především příčinou vysokých očekávání veřejnosti a prvních Obamových politických krocích v prezidentském úřadě.
The aim of this bachelor thesis is to analyze the portrayal of American President Barack Obama in his first year in the office by Czech press agency ČTK. The road of Barack Obama as first Afro-American ever to become President of the USA is described in the first chapter. The second chapter describes ČTK as institution with focus on forms of production. The third chapter discourses about how ČTK informed about personality of Barack Obama during 2009 with emphasis on key moments, such as his visit to the Czech Republic. Special attention is dedicated to public researches which explored popularity of Barack Obama. His popularity at the beginning of 2009 was very high. From the previous cases, the popularity usually dropped down significantly. This was confirmed also in this case. The reason for this was in high expectations by public and also by first presidential moves of Barack Obama.