Hodnocení činnosti Vysokého představitele pro Bosnu a Hercegovinu v její poválečné rekonstrukci mezi roky 1995-2002 na pozadí "Capability-Expectations Gap"
The Role of High Representative for Bosnia and Herzegovina in its Postwar Reconstruction in between 1995-2002: Closing the "Capability-Expectations Gap"
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37011Identifiers
Study Information System: 101220
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Tejchman, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Area Studies
Department
Department of Russian and East European Studies
Date of defense
14. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jugoslávie, Bosna a Hercegovina, občanská válka (1991-1995), Daytonská mírová smlouva, Vysoký představitel, Bonn Powers, Capability-Expectations Gap, národní jugoslávství, národní bosenstvíKeywords (English)
Yugoslavia, Bosnia and Herzegovina, Civil War (1991-1995), Dayton Peace Agreement, High Representative, Bonn Powers, Capability-Expectations Gap, National Yugoslavisms, National BosnianismsPatnáct let po konci občanské války, která postihla Bosnu mezi roky 1992-1995, je tato země stále předmětem mezinárodního protektorátu. Mezinárodní protektorát v Bosně měl původně pozvolna ustoupit nabývající suverenitě země po jednom roce od konce občanské války. Místo podobného kroku ale mezinárodní společenství svou aktivitu v zemi začalo zvyšovat. Učinilo tak posilováním kapacit (finanční a vojenské zázemí protektorátu, možnost zasahovat do dění země) Vysokého představitele (High Representative), ad hoc instituce, již mezinárodní společenství vytvořilo, aby řídila mezinárodní protektorát v Bosně. Vysoký představitel v roce 1997 získal tzv. Bonn Powers, které mu v Bosně umožnily vydávat platné zákony a odvolávat demokraticky zvolené bosenské představitele. Zvyšování těchto pravomocí bylo odůvodňováno snahou mezinárodního společenství zemi stabilizovat, aby z ní mohlo co nejdříve odejít. Bosna je však nestabilní zemí a mezinárodním protektorátem dodnes. Mezinárodní společenství totiž právě díky Bonn Powers vystavělo v Bosně stát, který nesplňoval očekávání všech tří místních národů - Bosňáků, Chorvatů a Srbů. Neúspěch mezinárodního protektorátu v Bosně proto nastoluje základní otázku, zdali vůbec existuje možnost stabilizovat etnicky rozdělené země po občanském konfliktu do takové podoby, kterou...
Bosnia has been an international protectorate for fifteen years after the end of civil war which was ravaging the country between 1992-1995. The protectorate was to originally give way to Bosnian growing sovereignty after one year since the end of civil war. Instead, the International Community started to increase its activity in the country via an expansion of the High Representative's capabilities (financial and military resources of the protectorate, High Representative's authority to take actions against Bosnia elected representatives, etc.). High Representative was ad hoc institution which was created to administer the international protectorate in Bosnia. At the end of 1997, High Representative received the so-called Bonn Powers which gave him authority to directly impose legislation and to dismiss Bosnian elected representatives. Any such usage of Bonn powers was justified as an effort to speed up Bosnia's stabilization and facilitate thus international departure from the country. However, Bosnia is destabilized country and international protectorate even in 2011. The usage of Bonn Powers proved to be wrong, since it could establish a Bosnian state minimally suitable to the international expectations, but it has at the same time failed to establish a Bosnian state suitable to the domestic...