Historické myšlení Jaroslava Golla
The Historical Thought of Jaroslav Goll
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36986Identifiers
Study Information System: 73100
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Čechura, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
20. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jaroslav Goll, česká historiografie 19. - 20. století, dějiny dějepisectví, teorie a metodologie historické vědyKeywords (English)
Jaroslav Goll, czech historiography 19th-20th centuries, history of historiography, theory and methodology of historiographyPředkládaná bakalářská práce se soustředí na výzkum vybraných složek historického myšlení významného českého historika Jaroslava Golla (1846-1929). Nabízí detailní analýzu jeho metodologických stanovisek a reprezentativních enkláv myšlení, které se staly charakteristické pro utváření jeho role v dobovém historiografickém diskurzu. Výsledkem práce je zhodnocení významu Gollova působení a nalezení pomyslného klíče k adekvátnímu porozumění jeho dílu. Práce má ambici stát se relevantním příspěvkem do soudobých diskuzí o místě, jež má být Gollovi v dějinách českého dějepisectví po právu přiřčeno.
Submitted bachelor's thesis concentrates on the research of selected elements of the historical thought of significant Czech historian Jaroslav Goll (1846-1929). It offers detailed analysis of his methodological viewpoints and representative enclaves of thought which became characteristic for formation of his role in contemporary historiographical discursus. The educt of this thesis is an evaluation of importance of Goll's activity and finding of imaginary key to an adequate understanding of his work. The thesis has an ambition to became relevant contribution to isochronal discussions about the place in history of Czech historiography which should have been to Jaroslav Goll in enquity allocated.