Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce
Apocalyptic movie - background, forms and function
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36862Identifikátory
SIS: 105251
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotík, Michal
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Západ, apokalypsa, kulturní pesimismus, beletrie, film, společenská reflexe, morální panika, sociální řádKlíčová slova (anglicky)
Occident, apocalypse, cultural pessimism, literary fiction, movie, social reflection, moral panic, social orderBakalářská práce "Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce" pojednává o fenoménu apokalyptického filmu jako o funkčním elementu v západní civilizaci od druhé dekády 20. století až po současnost. Zkoumá počátky apokalyptického myšlení, tj. očekávání konce světa, a zdůrazňuje jeho náboženský, filosofický i praktický dopad ve společnosti založené na židovsko-křesťanské tradici. Nastiňuje obavy současné veřejnosti související s vývojem technologií, přelidněním i kulturními střety a shrnuje současné pesimistické vize z humanitní i přírodovědné perspektivy. Dále se zaměřuje na počátky apokalyptických témat v beletrii a posléze filmu, přičemž na základě vzorku 150 nejlépe hodnocených děl předkládá navrženou typologii apokalyptických námětů. Posléze, srovnávajíc zastoupení daných typů v jednotlivých dekádách a paralelních společenských nálad a událostí, se snaží dokázat reflektující charakter apokalyptického filmu. Dále se zabývá jeho sociální funkcí a s pomocí McLuhanovy teorie médií jej zapracovává do konceptu morální paniky. Dospívá k závěru, že apokalyptický film pomáhá vybíjet potenciál příslušných morálních panik, neboť předkládá řešení případných problémů, čímž veřejnost uklidňuje, a prostřednictvím označení deviace a zobrazení základních sdílených hodnot slouží k posílení skupinové...
The bachelor thesis "Apocalyptic movie - background, forms and function" deals the apocalyptic movie phenomenon as a functional element in the occidental civilization since 1920s until now. It investigates the origins of apocalyptic thinking, i.e. expectation of the end- time, and emphasizes its religious, philosophic and practical impact in society based on Judeo- Christian tradition. It tries to adumbrate recent public apprehension, evoked by technology development, spreading of diseases, overpopulation or clash of cultures, and sums up various pessimistic visions in perspectives of human and natural sciences. Then it focuses on the beginning of apocalyptic theme in literary fiction and finally in cinematography. The work brings the original typology of apocalyptic themes, designed on the base of sample of one hundred and fifty best rated movies, and with that tries to confirm reflecting essence of apocalyptic movie, whereas compares distribution of themes and parallel social events or moods in decades. In an effort to clarify function of apocalyptic movie, the work, with help of McLuhan's media theory, uses the concept of moral panic. It concludes, that visualization of danger and subsequent solution leads to discharging of moral panic's potential. Labeling of deviation and presentation of...