Dramatické dílo Witolda Gombrowicze (témata, život, kontext)
Dramatic texts of Witold Gombrowicz (motives, life, context)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36379Identifikátory
SIS: 89532
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jiřík, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
13. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
polské drama, tvorba W. Gombrowicze, absurdní dramaKlíčová slova (anglicky)
Polish Drama, W. Gombrowicz's Work, Absurd DramaDramatická tvorba Witolda Gombrowicze má celkově poněkud anomální charakter, stejně tak jako jeho prozaická tvorba: překladatelka velké části jeho děl Helena Stachová přímo prohlásila, že autorský typ podobný Gombrowiczovi neexistuje. 142 V případě jeho dramatického díla to platí dvojnásob, protože Gombrowicz psal dramata, ačkoliv divadlo neuznával. Bývá počítán mezi absurdní dramatiky, ačkoliv svou dramatickou prvotinu Yvonnu, princeznu burgundánskou napsal už v roce 1935 a k programu absurdního dramatu se nehlásil. Přes veškeré experimentování na poli témat a jazyka, se drží trojice Gombrowiczových dramat klasické struktury: dramata jsou uzavřena do tří aktů a po formální stránce jsou v podstatě tradičním dramatickým dílem, které je stejně tak možné číst jako hrát. Pravidla o trojí jednotě (místa, času a děje) se nedrží, v tomto ohledu je jim nejbližší romantické drama, konkrétně dramata polského romantismu (pro které je charakteristická především časová neurčitost) i shakespearovská inspirace. Se Shakespearem souvisí i to, že se všechna tři dramata se odehrávají na dvorech aristokracie. Jejich hrdiny je vždy princ, či mladý kníže, který se hodlá oženit nebo alespoň svést vyvolenou dívku. Hlavní hrdina se vždy snaží manipulovat se svým okolím, ale vždy je v podstatě neúspěšný, i když jeho protějškem je...
Polish novelist and dramatist Witold Gombrowicz (1904 - 1969) finished during his life a total of three plays: Yvonne, Princess of Burgundy (1936), The Wedding (1945), The Operette (1966). He is considered as a representant of absurd drama though his first play Yvonne, Princess of Burgundy was written already in 1935 and furthermore he did not declare his attachment to the aesthetics of absurd drama. In addition Gombrowicz was not a theatre lover in a common sense. According to his own words he did not appreciate theatre as a whole. Nevertheless his work is full of references to the principle of theatrality. Despite all the experiments on the fields of topics and language, the three Gombrowicz's plays maintain in principle the classical structure: dramas are locked up in three acts and regarding the formal aspects they are actually the traditional drama pieces, which can be read and played in the same way. "Aristotle's" three unities (the unity of action, the unity of place, the unity of time) are not followed, in this respect the closest link to Gombrowicz's plays leads to the romantic drama, Polish romantic drama in particular (where the time ambuguity is a characteristic feature). Furthermore he also drew inspiration from the works of William Shakespeare. Common features with Shakespeare's plays can be...