Adaptabilita učňů na trh práce
Adaptability of apprentices for the labour market
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36362Identifikátory
SIS: 91035
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trunda, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
14. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Text pojednává o postavení učebních oborů na trhu práce a ve vzdělávacím systému jako takovém. V první části jsou popsány některé významné teorie, které se funkcí vzdělávacího systému zabývaly. Jedná se přitom zejména o teorie, které jsou ke školám velmi kritické. V další části je popsána již samotná vzdělávací soustava České republiky, a to se zaměřením na její roli v reprodukci vzdělanostních nerovností. Další úsek se soustředí na analýzu samotného postavení učňů na trhu práce. Vyplývá z něj, že učni se na trhu práce jen velmi těžko uplatňují a jejich odbornost má pouze velmi malou přidanou hodnotu. Toto zjištění je následně interpretováno v kontextu vzdělávacího systému jako celku.
The thesis deals with the situation of secondary vocational schools within the Czech school system itself, as well as with the situation of their graduates in the labour market. In the first part some important theories which deal with the function of the school system are introduced. The introduced theories are mostly very critical towards schools. In another section, the educational system of the Czech Republic itself is described with a particular attention to its role in the reproduction of inequalities in school attainment. Next part is then focused on the analysis of problems of the secondary vocational school graduates in the labour market. From this analysis results that the young graduates of vocational programmes are experiencing serious difficulties in the labour market and their specialisation has only a small added value. These finding are then interpreted in the context of the educational system as a whole.