Comparison of students' performance at the beginning and upon completion of their simultaneous interpretation training course
Srovnání výkonu studentů při simultánním tlumočení v počáteční fázi přípravy a v závěrečné fázi studia
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36025Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Referee
Čeňková, Ivana
Jettmarová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
MA in Translation and Interpreting: English
Department
Institute of Translation Studies
Date of defense
23. 11. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords
Keywords not foundPráce se zaměřuje na zj ištění vztahu mezi kapaci tou pracovní pamět i a schopnost í t lumoči t prvky modal i ty. S ohledem na toto zaměření jsou vymezeny základní pojmy, které určuj í přístup k řešenému problému (pracovní paměť, modal i ta). Je proveden experiment , který na vzorku deví t i respondentů zj išťuje rozvoj kapacity pracovní pamět i (test kapaci ty pracovní pamět i ) a schopnost i t lumoči t modal i tu během t lumočnického výcviku (simul tánní t lumočení angl ického textu s významným výskytem modálních prost ředků) a na vzorku t ř í respondentů kapaci tu pracovní pamět i a schopnost t lumoči t modal i tu po vstupu do praxe. Na základě analýzy, vyhodnocení a stat is t ického zpracování experimentálních dat dochází práce k závěru, že vztah mezi kapaci tou pracovní pamět i a schopnost í t lumočit modal i tu může existovat . Provedený kvant i tat ivní výzkum je doplněn úvahou překračuj ící pozi t ivi st ické paradigma a směřuj ící k paradigmatu interpretat ivnímu (konst rukt ivist ickému) ; v rámci této úvahy je pak podán náčrt problémových okruhů, jej ichž výzkum by mohl přispět k hlubšímu poznání problému v práci sledovaného (k problému t lumočení modal i ty) .
The thesis aims to di scover any possible relat ionships between the capaci ty of working memory and the abi l i ty to interpret features of modal i ty. Based on this aim, the basic concepts determining the approach to the above quest ion are out l ined (working memory, modal i ty) . An experiment is conducted which on a populat ion of nine subject s invest igates the development of the capacity of working memory (memory span test ) and the abi l i ty to interpret features of modal i ty during the course of interpretat ion t raining (simul taneous interpretat ion of an Engl ish text wi th high incidence of modal i ty). On a populat ion of three subjects a fol low-up experiment invest igates the capaci ty of working memory and the abi l i ty to interpret features of modal i ty of experienced interpreters. Based on an analysis, evaluat ion and stat ist ical processing of the experimental resul ts, the thesis determines that working memory capaci ty and the abil i ty to interpret features of modal i ty may be related. The quant i tat ive research is supplemented by a discussion moving away f rom a purely pos i t ivist paradigm towards the interpretat ive (const ruct ivist ) paradigm; this discussion then out l ines problemat ic areas where further research could cont ribute towards a bet ter understanding of...