Profesní identita školního psychologa
Professional self-concept of school psychologist
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35883Identifikátory
SIS: 83265
Kolekce
- Kvalifikační práce [18093]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
31. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
školní psycholog, profesní identita, role školného psychologaKlíčová slova (anglicky)
school psychologist, professional identity, roles of school psychologistDiplomová práce Profesní identita školního psychologa ukazuje profesi školního psychologa a prostřednictvím nároků na tuto profesi, vztahů, ve kterých psycholog ve škole je a rolí, v nichž vystupuje. Text je rozdělen na část teoretickou, která obsahuje poznatky z literatury k tématu, část metodologickou, která čtenáře uvádí do způsobu získávání výzkumných dat a část praktickou, ve které jsou prezentovány výsledky analýzy rozhovorů se školními psychology. V první části práce se dozvídáme o problematice profesní identity především z pohledu sociální psychologie. Text mapuje teoreticky na základě české i zahraniční literatury profesi školního psychologa od jejího vzniku v zahraničí až po současnou podobu u nás. Teoretická část se zabývá popisem činností, které charakterizují profesi školního psychologa. Na základě prací několika autorů specifikujeme role psychologa ve škole. Z poznatků o profesní identitě školního psychologa následně vycházíme v pojetí praktické části diplomové práce. Vymezení profese školního psychologa v teoretické části tvoří základní porozumění kapitolám z výzkumu. Praktická část vychází z interpretace analyzovaných dat získaných během výzkumu prostřednictvím rozhovorů se školními psychology. Sledovanými oblastmi jsou změny v kariéře psychologa, požadavky na školního psychologa...
Diploma thesis Professional Identity of the School Psychologist, shows a profession of a school psychologist through the demands that are set before this profession, relationships in which the school psychologist is and a role in which he/she is engaged. The text is divided into a theoretical part, which contains information from the literature on the topic, part of the methodology, which shows the reader how to obtain research data and a practical part, which presents results of analysis of interviews with the school psychologists. In the first part we learn about issues of professional identity mainly from the perspective of social psychology. The text describes theoretically, on the basis of Czech and foreign literature, the profession of the school psychologist since its inception in foreign countries to the current forms. The theoretical part describes activities that characterize the profession of the school psychologist. Based on the work of several authors we specify the roles of the school psychologist. In the theoretical part we arise from the knowledge of professional identity of the school psychologist. Defining the profession of the school psychologist in the theoretical part provides basic understanding of the research chapters. The practical part is based on interpretation of...