Interaktivní narativita jako žánr elektronické literatury
x
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35737Identifiers
Study Information System: 101482
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 3. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Elektronická literatura, interaktivní narativita, hypertextová fikce, digitální vyprávění příběhů, narativita, interaktivita, nová média, nová mediální studiaKeywords (English)
Electronic literature, interactive narrative, hypertext fiction, digital storytelling, narrative, interactivity. new media, new media studiesPříchod nových médií, objevivších se ruku v ruce s digitalitou, interaktivitou a hypertextem, obohatil nejen naše chápání médií obecně, ale představil nám, čtenářům, také zcela nový typ literatury - literaturu elektronickou. Čtenáři, přistupující k elektronické literatuře s předchozí znalostí klasické, tištěné knihy, jsou díky jejím žánrům seznamováni s naprosto novými textovými zkušenostmi, stejně jako s novým uchopením narativity. Jedním z dnes již klasických žánrů elektronické literatury je pak interaktivní narativita. Zrozená v 70.-80. letech 20. století v prostředí videoher a počítačových her, se tato následně posouvá i na pole elektronické literatury. Předložená rigorózní práce je věnována právě fenoménu interaktivní narativity jako žánru elektronické literatury. Interaktivní narativita je zde představována ze širší perspektivy, včetně jejího vzniku, vývoje a jednotlivých forem.
The rise of new media, occurring hand in hand with digitality, interactivity and hypertext, enriched not only our media understanding generally, but also introduced to us, as readers, a brand new genre--electronic literature. Approaching electronic literature with a previous knowledge of classic, print literature, readers are familiarized with completely new textual experiences via its genres, similarly as with a new approach to narrative. Interactive narrative has become one of the classic genres of electronic literature. Born in the 1970s and developed further in the 1980s within videogames and computer games, it has shifted to the electronic literature area. The submitted State Doctoral Thesis is dedicated to the phenomenon of interactive narrative as a genre of the electronic literature. Hereinafter, interactive narrative is introduced from the broader perspective, including its origin, development and specific forms.