Využití lidové písně v hudebních činnostech s dětmi předškolního věku
Folk songs in music activites designed for pre-school children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35668Identifiers
Study Information System: 106543
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lidová píseň, hudebně pohybové činnosti, předškolní, rozvoj, schopnostiKeywords (English)
folk song, music and movement activities, pre - school, progress, possibilitiesDiplomová práce se zabývá praktickými možnostmi využití lidové písně a hudebních činností v práci s předškolními dětmi. Teoretická část zahrnuje definici, charakteristiku lidové hudby a lidové písně a stručný vývoj lidové hudby v Čechách a na Moravě. Dále se okrajově zabývá významem zpěvu v rodinách obecně a zájmem o hudební činnosti v současných rodinách. Druhá kapitola teoretické části nabízí návrhy hudebních činností podněcující rozvoj hudebnosti. Činnosti jsou rozděleny podle věku dítěte a lze je použít jak v mateřské škole či jiných předškolních institucích, tak v rodinném kruhu. Závěrečná kapitola části patří Rámcově vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání a jeho cílům. Praktická část je zaměřena na využití lidové písně v praxi. Na základě zvolených okruhů vztahujících se k programu práce v mateřské škole byly vybrány lidové písně a didakticky uspořádány do jednotlivých souborů tak, aby motivovaly a rozvíjely jednotlivé hudební dovednosti - zejména prostřednictvím pěveckých a hudebně pohybových činností. První kapitolu Setkávání tvoří soubor na sebe navazujících bloků, které je možnou využít v počátečních hodinách v měsíci září (představování, seznamování se, motivace k hudebním aktivitám, atd.). Na něj navazuje integrovaný soubor činností s názvem Podzim, který je vhodný ke společným...
The subject of this thesis is to show how to use folk songs and various musical activities when working with pre-school children. The theoretical part of this thesis includes a definition of folk music as well as a brief introduction into the history of folk music in Bohemia and Moravia. There are also numerous suggestions of musical activities which develop musical talent of children. The activities are divided into groups according to the age of children and therefore can be used not only in kindergarten but also on other occasions. The last chapter of this part is dedicated to Framework Educational Programme for Preschool Education. The practical part focuses on how to use folk songs in everyday life of pre-school children. The songs are grouped so that they are suitable for particular age group, bearing in mind the overall programme of the pre-school educational system. The first chapter called Meeting consists of songs which could be nicely used in September, when children are new to the kindergarten. Then there is a part called Autumn, suitable primarily for this part of the year. Next, children work on a dramatization of the fairy tale called Začarovaný les which is then, together with songs, used as a performance for their parents and friends. At the end of the thesis there are...