La musique contemporaine dans l'enseignement du F.L.E. - Centré sur le rap français
Use of contemporary music in teaching French as a foreign language. Focused on French rap
Využití současné hudby ve výuce FLE. Se zaměřením na francouzský rap
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35628Identifiers
Study Information System: 77271
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Jančík, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - French
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
French
Grade
Excellent
6 Abstrakt: Název práce: "Současná hudba ve vyučování francouzštiny jako cizího jazyka" Podtitul: "se zam ením na francouzský rap" Cílem práce je ukázat, že je možné využít současné hudby, konkrétn francouzského hip- hopu/rapu, p i vyučování francouzštiny jako cizího jazyka. První část práce obsahuje obecnou charakteristiku tohoto hudebního stylu. Ve druhé části je p edstaven již užívaný pedagogický materiál, jenž r zným zp sobem využívá rapu ve vyučování francouzštiny. Dále jsou prezentovány nov vytvo ené materiály pro učitele i žáky, jejichž společným tématem je francouzský hip-hop/rap. T etí část práce obsahuje zpracované výsledky dotazníku, jehož hlavním zám rem bylo zjistit, zda by cílová skupina, tj. studenti francouzštiny ve v ku od dvanácti do dvaceti let, ráda pracovala s francouzským hip-hopem/rapem p i výuce tohoto cizího jazyka. Dotazník rovn ž prozkoumal, jaký/é současný/é hudební styl/y tato cílová skupina ve svém volném čase poslouchá. Klíčová slova: didaktika francouzštiny jako cizího jazyka francouzská hudba rap motivace porozum ní ústnímu projevu
4 The abstract: The title: "The present music in French classes" The subtitle: "Focused on French rap" The target of the thesis is to point at possibility of using a present music, especially French hip-hop/rap, during the French lessons as a lesson of foreign language. In the first part of the thesis is a general characteristic of above mentioned style of music. In the second part is presented educational material, which is already used in a different ways during the French classes. Further you can find a newly made material for teachers and pupils who share the same enthusiasm in hip-hop/rap. The third part comprises the result of applied questionnaire. The main intention of the questionnaire was to find out whether the focus groups (French students from 12 to 20 years old) want to work with a French hip-hop/rap during the lessons of French language. Another intention of the questionnaire was to find out what style of present music the focus groups prefer in their leisure time. Key words: French methodology French music the rap motivation understanding of utterances