Návrh implementace nových poznatků z interdisciplinárního oboru "nanotechnologie" do výuky přírodovědných předmětů na SŠ a příspěvek k edukaci studentů učitelství chemie v tomto oboru
Nanotechnology: Implementation of contemporary progress into science education at secondary school and in education of future chemistry teachers
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35512Identifiers
Study Information System: 95733
Collections
- Kvalifikační práce [20305]
Author
Advisor
Referee
Procházka, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
1. 4. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
nanotechnologie, nanověda, nanočástice, nanostruktury, mikroskopie skenující sondou (SPM), nanomateriály, nanoelektronika, nanooptika, nanobiotechnologie, výuka nanotechnologie, výuka nanovědy, výukový text, prezentace, projekt, exkurze, demonstraceKeywords (English)
nanotechnology, nanoscience, nanostructures, scanning probe microscopy (SPM), nanomaterials, nanoelectronics, nanooptics, nanobiotechnology, education of nanotechnology, education of nanoscience, educational text, presentation, demonstrationsTato rigorózní práce se zabývá možnými zp soby implementace zajímavých a d ležitých poznatk z oblasti "nanosv ta" do výuky p írodov dných p edm na st ední škole. K tomuto ú elu byly zpra- covány následující materiály: výukový text (zárove slouží coby teoretický podklad práce, který shr- nuje základní informace o nanotechnologii a nanov ), dále multimediální PowerPointová prezenta- ce, návrh projektu "Když se ekne NANOTECHNOLOGIE…", návrh exkurze, motiva ní a osvojova- cí mezip edm tové úlohy s tematikou "nano", dva testy zam ené na nanotechnologii a pokro ilé typy mikroskopií (elektronovou mikroskopii a mikroskopii skenující sondou) a jednoduché demonstrace. Navržený projekt byl testován na dvou pražských gymnáziích. Realizována a vyhodnocena byla také exkurze. Oboje se u žák setkalo s pr rným ohlasem. Práci dopl uje CD s prezentací a tiskovými verzemi projektu, pre-, posttestu a pracovních list k exkurzi, mezip edm tových úloh a testových položek. Na CD jsou uloženy také fotografie a žákovské výstupy z realizace projektu. Práce dále ob- sahuje vyhodnocení dotazníku "U it (se) o "nano" - ANO nebo NE?" a v nuje se ješt problematice vzd lávání student u itelství chemie v oboru nanotechnologie.
This rigorous thesis is focused on possible ways how to implement interesting and important findings from the field called "nanoworld" into the curriculum of science subjects at secondary school. For this purpose the following materials were prepared: an educational text (which also serves as a theoretical base that summarises basic information about nanotechnology and nanoscience), a multimedia Power- Point presentation, a concept of a project "When you say NANOTECHNOLOGY...", a concept of an excursion, motivational and developing interdisciplinary tasks with the theme "nano", two tests aimed at nanotechnology and advanced microscopy techniques (electron microscopy and scanning probe microscopy) and simply demonstrations. The proposed project was tested at two grammar schools in Prague. The excursion was also realized and evaluated. Both the project as well as the excursion met with an average response from students. This thesis is accompanied by a CD with the presentation and print versions of the project, pre-test, post-test and worksheets for the excursion, interdisciplinary tasks and test items. In addition, the CD contains photos and students work from the realization of the pro- ject. Furthermore, this thesis includes the questionnaire "Teach (learn) about "nano" - YES or NO?" (with...