Interaktivní učebnice Zrak a Zvuk ve výuce na střední škole
An Interactive Textbook Sight and Sound in High School Education
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35507Identifikátory
SIS: 97130
Kolekce
- Kvalifikační práce [10932]
Autor
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky v kombinaci s matematikou pro SŠ
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
17. 12. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
KORDEK, David. Interaktivní učebnice Zrak a Zvuk ve výuce na střední škole. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2010. 146 s. Di- sertační práce. Práce je zaměřena na vytvoření interaktivní učebnice, zabývající se tematikou zraku a sluchu ve výuce na střední škole. Proto byla provedena, a v práci nejprve popsána, analýza současných učebnic fyziky a biologie pro střední školy. Vycházel jsem také z historického srovnání učebnic fyziky za posledních padesát let, při- čemž jsem z každého desetiletí vybral jednu učebnici. Abych získal další informace o sledované problematice, vytvořil jsem dotazník pro učitele fyziky a biologie na gymnáziu. Na základě výsledků, získaných z dotazníku i z provedené analýzy sle- dovaných učebnic, byla vytvořena základní osnova interaktivní učebnice, podle níž byla vytvořena interaktivní elektronická učebnice. V učebnici se prolínají prvky, typické pro výuku biologie a fyziky, tedy reálný popis a fyzikální modely vidění a slyšení. V závěrečné fázi se dvojím způsobem hodnotí vytvořená učebnice, a to jednak obdobnou analýzou, která byla použita při hodnocení používaných učebnic fyziky a biologie, jednak jsem zpracoval výsledky dotazníku, v němž učitelé fyziky a biologie subjektivně hodnotili předloženou interaktivní učebnici. Klíčová slova: učebnice,...
KORDEK, David. An Interactive Textbook Sight and Sound in High School Edu- cation. Hradec Králové: Faculty of Education, University of Hradec Králové, 2010. 146 pp. Dissertation Thesis. The thesis focuses on the creation of an interactive textbook dealing with the issue of sight and hearing in high school education. Therefore, an analysis of the current textbooks of physics and biology for high schools has been executed and described in the thesis. I also used an historic comparison of physics textbooks over the past fifty years, where I chose one textbook for each decade. In order to obtain more information about the monitored issue, I created a questionnaire for physics and biology teachers at a grammar school. On the basis of the results obtained from the questionnaire and the executed analysis of the monitored textbooks, a basic synopsis of an interactive textbook, which resulted in an interactive electronic textbook, was created. The textbook includes elements typical for biology and physics education, i.e. a real description and physical models of sight and hearing. The final part evaluates the created textbook in two ways: By an analysis similar to that used for the evaluation of the physics and biology textbooks used and by processing the results of the questionnaire, in which physics and...