Výchova dítěte s autismem v ústavní péči
Education of autistic children in social care institutions
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35411Identifiers
Study Information System: 96668
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Krykorková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Autismus, poruchy autistického spektra, komunikace, diagnostické metody, ústavní péče, integrace, mentální retardace, standardy kvality sociální péče, strukturované učení, TEACCHKeywords (English)
Autism, autistic spectrum disorders, communication, diagnostic methods, institutional care, integration, mental retardation, quality standarts of care, structured teaching, TEACCH programmeDiplomová práce pojednává o výchově dětí s autismem v zařízeních ústavní péče. V první části popisuje pervazivní vývojové poruchy, etiologii, klinický obraz, diagnostiku autismu a základní triádu postižení. Dále se zabývá ústavní péčí o osoby s postižením, historickým vývojem i současností. Věnuje se převážně výchovné péči v těchto zařízeních. Poslední částí je výzkum v zařízeních ústavní péče, které poskytují výchovnou péči osobám s autismem. Cílem výzkumu je zmapovat situaci výchovné péče o autisty v ústavních zařízeních. Použita je metoda dotazníku, rozhovoru, obsahové analýzy. Výzkum je doplněn kazuistikami.
Graduation thesis deal about education children with autism in social care institutions. First part describes pervasive evolutionary disorders, it's etiology, clinical picture, diagnosis of autism and typical triads of disorder. This thesis also deals with institutions care, it's history and present situation in education care. Final part is research of social care institutions which take care persons with autism. Goal of the research is mapped situation education care for people with autism in social care institutions. Research methods are questionnaire, interview, content analysis. Research is complemented by case studies.