dc.contributor.advisor | Bakeš, Milan | |
dc.creator | Klekner, Ota | |
dc.date.accessioned | 2017-04-27T08:41:29Z | |
dc.date.available | 2017-04-27T08:41:29Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/35367 | |
dc.description.abstract | Závěr Cílem uvedeným na začátku této práce bylo seznámit čtenáře s problematikou vstupu do Hospodářské a měnové unie EU, provést komparaci dvou odlišných způsobů přijetí společné měny a následně doporučit českému zákonodárci jednu z forem přístupu k euru a metodu procesu přeměny právního řádu. Při pohledu na rozbory hlavních právních norem dvou států uvedené v předchozí části, které na svém území vyměnily svou tradiční měnu za měnu euro, se potvrdilo, že existují rozdíly v procesu přípravy přechodu a přechodu na společnou měnu, ale je zřejmé, že tyto rozdíly vyplývají především z různé volby formy přistoupení (viz např. chybějící princip "bez zákazu, bez povinnosti" v slovenském Generálním zákoně z důvodu odlišné formy přistoupení). Jinak je proces poměrně značně regulován evropskou legislativou, ať již nařízeními nebo nezávaznými, ale respektovanými doporučeními a státy se při přípravě národní legislativy příliš nepouštějí mimo rámec těmito normami daný. Rozvíjí-li zákonodárce jednotlivé oblasti, dělá to především z důvodu ochrany práv občana, spotřebitele a dalších ekonomických subjektů, kdy výrazněji uplatňuje především princip bezplatnosti (viz. španělský LSIE, který bezplatnost ve prospěch slabších subjektů uplatňuje rozsáhleji, než je doporučeno Evropskou Komisí), princip předcházení zvyšování cen v... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Legal issues of euro introduction in the Czech Republic On 1st March 2002 the euro has been established as an official currency of 12 European Union countries. As of today the number of EU countries using it has grown to 16 out of 27. When entering the EU the Czech Republic has also pledged to introduce the euro, as is clearly stated in article 4 of the European Union Act. However, the Czech Republic enjoys a temporary exemption from introducing the euro in accordance with article 139 of the European Union treaty, which will last until all the economic criteria are fulfilled and the country can thus enter the monetary union. Introducing a common European currency is not a matter of the last few years. Indeed, the first steps towards it have been considered as early as 1957. Back then the idea was to link the exchange rates of national currencies to an artificially created unit called ECU, which in turn has been based on a range of currencies of member states. The plan for euro introduction was, however, accepted as late as 1989. It has been later embedded in the Maastricht Treaty, where member states, with the exception of United Kingdom and Denmark, pledged to drop their national currencies. The Maastricht Treaty, however, is not the main source of rules for euro introduction in the newly entering... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Právní problematika přistoupení k euru v České republice | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-09-16 | |
dc.description.department | Department of Financial Law and Finances | en_US |
dc.description.department | Katedra finančního práva a finanční vědy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Law | en_US |
dc.description.faculty | Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 90377 | |
dc.title.translated | Legal issues of euro introduction in the Czech Republic | en_US |
dc.contributor.referee | Karfíková, Marie | |
dc.identifier.aleph | 002018978 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Law | en_US |
thesis.degree.discipline | Právo | cs_CZ |
thesis.degree.program | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.degree.program | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Právnická fakulta::Katedra finančního práva a finanční vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Law::Department of Financial Law and Finances | en_US |
uk.faculty-name.cs | Právnická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Law | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Právo | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Law | en_US |
uk.degree-program.cs | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Závěr Cílem uvedeným na začátku této práce bylo seznámit čtenáře s problematikou vstupu do Hospodářské a měnové unie EU, provést komparaci dvou odlišných způsobů přijetí společné měny a následně doporučit českému zákonodárci jednu z forem přístupu k euru a metodu procesu přeměny právního řádu. Při pohledu na rozbory hlavních právních norem dvou států uvedené v předchozí části, které na svém území vyměnily svou tradiční měnu za měnu euro, se potvrdilo, že existují rozdíly v procesu přípravy přechodu a přechodu na společnou měnu, ale je zřejmé, že tyto rozdíly vyplývají především z různé volby formy přistoupení (viz např. chybějící princip "bez zákazu, bez povinnosti" v slovenském Generálním zákoně z důvodu odlišné formy přistoupení). Jinak je proces poměrně značně regulován evropskou legislativou, ať již nařízeními nebo nezávaznými, ale respektovanými doporučeními a státy se při přípravě národní legislativy příliš nepouštějí mimo rámec těmito normami daný. Rozvíjí-li zákonodárce jednotlivé oblasti, dělá to především z důvodu ochrany práv občana, spotřebitele a dalších ekonomických subjektů, kdy výrazněji uplatňuje především princip bezplatnosti (viz. španělský LSIE, který bezplatnost ve prospěch slabších subjektů uplatňuje rozsáhleji, než je doporučeno Evropskou Komisí), princip předcházení zvyšování cen v... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Legal issues of euro introduction in the Czech Republic On 1st March 2002 the euro has been established as an official currency of 12 European Union countries. As of today the number of EU countries using it has grown to 16 out of 27. When entering the EU the Czech Republic has also pledged to introduce the euro, as is clearly stated in article 4 of the European Union Act. However, the Czech Republic enjoys a temporary exemption from introducing the euro in accordance with article 139 of the European Union treaty, which will last until all the economic criteria are fulfilled and the country can thus enter the monetary union. Introducing a common European currency is not a matter of the last few years. Indeed, the first steps towards it have been considered as early as 1957. Back then the idea was to link the exchange rates of national currencies to an artificially created unit called ECU, which in turn has been based on a range of currencies of member states. The plan for euro introduction was, however, accepted as late as 1989. It has been later embedded in the Maastricht Treaty, where member states, with the exception of United Kingdom and Denmark, pledged to drop their national currencies. The Maastricht Treaty, however, is not the main source of rules for euro introduction in the newly entering... | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Právnická fakulta, Katedra finančního práva a finanční vědy | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020189780106986 | |