Cantigas de Santa Maria jako prostředek sebeprezentace krále Alfonse X. Učeného
The Cantigas de Santa Maria as a means of self-presentation of the king Alfonso X the Wise
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35327Identifiers
Study Information System: 73194
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Suchánek, Drahomír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - Comparative Literature
Department
Institute of General History
Date of defense
15. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce zkoumá metodu sebeprezentace kastilského krále Alfonse X. Učeného (†1284), jak se projevuje ve sbírce mariánských písní Cantigas de Santa María, jež vznikla v jeho dvorním skriptoriu. Panovník v této sbírce dvorným způsobem opěvuje Pannu Marii, prohlašuje ji za svoji dámu a tak na sebe bere roli krále-trubadúra. V ohnisku pozornosti se v první části práce nachází první polovina řečené role a je představen alfonsinský koncept vladaře jako rozumějící hlavy poddaných. Druhá část se zaměřuje na královo trubadúrství a ukazuje na vazby a podobnosti mezi pojetím trubadúra jako umělce vypovídajícího o světě a alfonsinským králem učitelem, jemuž trubadúrský vztah k Panně Marii umožňuje mimo jiné rovněž vnést do svého úřadu prvek svatosti nezávislý na Římu i na sekulární tradici kastilské monarchie.
The thesis deals with a method of self-presentation employed by the king of Castile Alphonse X the Learned (†1284) as it appears in his Marian songbook Cantigas de Santa Maria, where the king proclaims himself to be a troubadour of the Virgin Mary, thus creating a double character of king-troubadour. The first part presents an analysis of the »king« aspect of this double character and the alfonsine concept of monarch as a comprehending head of the people. In the second part the troubadour persona of the king is scrutinized with special emphasis on proximity between those two concepts. It is shown along the way how the close relation with the saint enables the king to enrich his secular regal power with a touch of sanctity independent of Rome.