Ochrana spotřebitele ve finančních službách podle evropského práva
Consumer protection in financial services under European law
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35136Identifiers
Study Information System: 79483
Collections
- Kvalifikační práce [14150]
Author
Advisor
Referee
Zemánek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of European Law
Date of defense
4. 10. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Závěr Finanční služby představují oblast, ve které se spotřebitel složitě orientuje a je pro něj obtížné se rozhodovat se znalostí věci. Přesto hrají finanční služby důležitou úlohu v životě spotřebitelů. Existuje řada evropských směrnic upravujících specifické aspekty finančních služeb. Jejich ustanovení směřují především k tomu, aby na základě regulace pravomocí a finanční síly prodávajících byla zaručena vysoká úroveň ochrany spotřebitelů. Jak jsem se snažil ukázat na přijetí směrnice o nekalých obchodních praktikách i směrnice o smlouvách o spotřebitelském úvěru, jež jsem ve svém textu podrobil komplexní analýze, byly obě zmiňované směrnice přijaty legislativně právní technikou spočívající na principu maximální harmonizace. Samotná myšlenka plné harmonizace je zřejmě logická z hlediska evropského integračního procesu, problém ale nastává v praktickém uplatnění takového principu. Pokud má totiž v celé EU platit jednotný standard ochrany spotřebitele v určité oblasti, tak se musí členské státy dohodnout na nastavení tohoto standardu. Takovou otázku členské státy u principu minimální harmonizace řešit nemusely, neboť si mohly ponechat svůj vyšší standard ochrany. Nyní je ale možné, že díky uplatnění principu plné harmonizace se v některých státech úroveň ochrany spotřebitele sníží, což dané státy nesou...
The Consumer Protection in Financial Services under European Law As a subject of my thesis, I chose the theme of consumer protection in financial services under European law. I have chosen this theme deliberately as I do meet with the issue of consumer protection in the area of finance every day at the working level, because I work in Consumer Protection Department of the Czech National Bank (hereinafter referred as to "ČNB"). The independent consumer protection department has practically launched its activity in the August 2008 as a result of the transfer of necessary powers made under an amendment of Act No. 6/1993 Coll., on the Czech National Bank and Act No. 634/1992 Coll., on Consumer Protection. Under these new powers the ČNB accepts suggestions, complaints and other consumer submissions concerning financial entities which are subject to the ČNB supervision. My aim was to include consumer protection in financial services, in the way it is undertaken in the European Union, to the context of supervision rules, which are performed by our national supervisor. The thesis is divided in seven main chapters. The introduction describes primary objective and structure of the work. In the second part, I essayed to generally describe consumer protection in the EU, to briefly identify and define concept of a...