Dong Qichang's texts on painting and their relationship to Mi Fu's History of Painting
Tung Čchi-čchangovy texty o malířství a jejich vztah k Mi Fuovým Dějinám malířství
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35020Identifiers
Study Information System: 25090
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Černá, Zlata
Jacoby, Marcin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History and Culture of Asian and African Countries
Department
Department of Sinology
Date of defense
23. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Tung Čchi-čchangovy texty o malířství a jejich vztah k Mi Fuovým Dějinám malířství Michaela PEJČOCHOVÁ Abstrakt disertační práce Disertační práce "Tung Čchi-čchangovy texty o malířství a jejich vztah k Mi Fuovým Dějinám malířství" přináší rozbor čínských teoretických textů o malířství dvou významných autorů, Tung Čchi-čchanga (1555-1636) a Mi Fua (1051-1107). Vychází z přesvědčení, že ve starých teoretických pojednáních o malířství se zachovaly informace relevantní pro naše poznání reálné malířské tvorby starých dob, jejíž podoba je jen obtížně doložitelná dochovaným obrazovým materiálem. Autoři textů zpracovávaných v této studii byli oba vzdělanci, myslitelé, umělci a sběratelé a patřili k nejvýznamnějším čínským literátům všech dob - Mi Fu stál u zrodu fenoménu "literátské kultury" koncem dynastie Severní Sung (960-1127) a Tung Čchi-čchang se svými názory podílel na formování jeho závěrečné fáze. Jejich texty proto dokumentují literátské názory na estetiku a dějiny malířství v těchto dvou obdobích. Těžištěm práce je rozbor Tung Čchi-čchangových textů o malířství jako jsou Smysl malby (Hua-č'), Zápisky ze Studovny rozjímání o malířství (Chua-čchan-š' suej-pi), Oko malby (Chua-jen) a Výklad o malířství (Chua-šuo, původně mylně připisované Tung Čchi-čchangovu učiteli a patronu Mo Š'-lungovi, 1537-1587),...
Dong Qichang's Texts on Painting and their Relationship to Mi Fu's History of Painting Michaela PEJČOCHOVÁ Doctoral dissertation summary The study entitled Dong Qichang's Texts on Painting and their Relationship to Mi Fu's History of Painting presents an analysis of the critical texts on painting by two important figures of the old Chinese art world, Dong Qichang (1555-1636) and Mi Fu (1051-1107). It is based on the conviction that old historical and critical treatises on painting record information important for our understanding of the actual painting practice in ancient periods, which is difficult or even impossible to document by the surviving pictorial evidence. Both authors of the texts discussed here were scholars, artists, critics and collectors and counted among the foremost literati of their day - Mi Fu was one of the initiators of the "literati culture" during the Northern Song period (960-1127), while Dong Qichang with his theories was highly influential during its late phase. Their texts thus document literati opinions on the aesthetics and history of painting in their respective periods. The focus of the study is the corpus of Dong Qichang's texts on painting that includes treatises like The Significance of Painting (Huazhi), Notes from the Studio for Meditation over Painting (Huachanshi...