O neposkvrněném poznání
On immaculate knowledge
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/34843/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34843Identifikátory
SIS: 90757
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ritter, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
14. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce interpretuje základní motivy kapitoly O neposkvrněném poznání z druhého dílu Nietzschova Tak pravil Zarathustra a využívá je pro výklad o Nietzschově pojetí poznání v jeho podmíněnosti vůlí a o Nietzschově kritické reflexi téhož problému u Schopenhauera. Zabývá se Schopenhauerovým a Nietzschovým pojetím těla, vůle a poznání. Zvláště se zaměřuje na problematiku čistého poznání, perspektivismu, aktivního a reaktivního hodnocení, ideálu vznešenosti a silné vůle u Nietzscheho. Konečně nabízí interpretaci Nietzschova pojetí krásy jako tvůrčí vůle a procesu transformace vůle ve tvůrčí vůli.
This paper interprets the basic motives from the chapter "On Immaculate Knowledge" (or "On Immaculate Perception") of the second part of Nietzsche's Thus Spoke Zarathustra. This interpretation is used for the explanation of Nietzsche's account of knowledge in its relation to will and for his critical reflexion of the same question in Schopenhauer. It concerns with Schopenhauer's and Nietzsche's conception of body, will and knowledge. It focuses on the question of pure knowledge, perspectivism, active and reactive valuation, the idea of the sublime and of the strong will in Nietzsche. Finally it it offers an interpretation of Nietzsche's conception of beauty as a creative will and of the process of transformation of the will into the creative will.