Der Vergleich von Grillparzers und von Horns Drama über König Ottokar und die Reaktion der tschechischen künstlerischen Öffentlichkeit auf beide Dramen
The comparison of Grillparzer's and Horn's King Ottokar and the response of Czech cultural public to both plays
Srovnání Grillparzerova a Hornova Krále Ottokara a reakce české umělecké veřejnosti na obě dramata
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34820Identifikátory
SIS: 89412
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zbytovský, Štěpán
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
20. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Tato diplomová práce začíná krátkým přehledem německé a české poezie, dramat a románů o českém králi Přemyslu Otakarovi II. Ve druhé kapitole se zabývá dobou, ve které byla napsána tragédie Štěstí a pád krále Otakara Franze Grillparzera a okolnostmi jejího vzniku, zahrnuje informace o censuře, kritické reakci Čechů ve Vídni a popisuje Grillparzerův vztah k Čechům a jeho pobyty na Moravě a v Praze. Třetí kapitola se týká života Uffo Daniela Horna, jeho politického angažmá v revoluci 1848 a stejně tak vývoje jeho vztahu k českému národu před a po revoluci. Čtvrtá kapitola nabízí jak stručné srovnání Hornových obou verzí Krále Otakara, tak podrobnější porovnání Grillparzerova a Hornova dramatu z hlediska stavby, děje, postav a jejich charakteristik. V poslední kapitole jsou chronologicky seřazeny reakce české umělecké veřejnosti.
This dissertation commences with a short overview of German and Czech poetry, drama and fiction on the Bohemian King Přemysl Ottokar II. The second chapter discusses the times in which the tragedy König Ottokars Glück und Ende by Franz Grillparzer was written, and the circumstances of its creation - including information on censorship, critical reaction by Czechs in Vienna, Grillparzer's relation to the Bohemians as well as a description of his stays in Moravia and Prague. The third chapter is concerned with the life of Uffo Daniel Horn, particularly with his political engagement with the revolution of 1848 and with changes in his relation to the Czech nation before and after the revolution. The fourth chapter offers comparisons of Horn's two versions of König Otakar, and of Grillparzer's and Horn's plays - in the light of their construction, action, protagonists and their characteristics. The final chapter deals with the responses of the Czech cultural public, in chronological order.