Shapes of writing in modern American poetry and art: Ashbery, Andre, Twombly
Tvary psaní v moderní americké poezii a umění: Ashbery, Andre, Twombly
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34808Identifiers
Study Information System: 91477
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Quinn, Justin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
20. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Diplomová práce "Tvary psaní v moderní americké poezii a umění" se zaměřuje na analýzu psaného jazyka jako vizuálního a materiálního prvku v poezii a výtvarném umění v období padesátých až sedmdesátých let 20. století. Oproti předchozím směrům jako byl například abstraktní expresionismus ze čtyřicátých let, se toto období v americkém umění a poezii vyznačuje protínáním mezi slovem a obrazem a kombinací různých médií v jednotlivých dílech. Pop art, konceptuální umění, minimalismus, konkrétní poezie, Fluxus a happeningy jsou jen několika směry, které mají v šedesátých letech své kořeny a které částečně po vzoru avantgardních hnutí ze začátku dvacátého století vnímají umění jako spolupráci a kombinaci napříč různými formami a médii. Pokud o dvacet let dříve americký kritik Clement Greenberg hlásil, že všechna umění byla doslova "nahnána" ke svým specifickým médiím - poezie k jazyku jako psychologickému médiu a výtvarné umění k plochému kanvasu jako fyzickému médiu, tak tato doba se vyznačuje nikoli překračováním těchto hranic, ale prozkoumáváním prostoru, kde se jednotlivá média protínají, a efektů, které toto protínání a kombinování může vytvářet. Médium jako náležitý prostor a nástroj každého umění je postupně vyměněn za intermédia. Slovo a psaný jazyk v této době již není vnímáno jako cizí výtvarnému umění,...
The three artists/poets brought together by this thesis are radically different from one another not only in their vocations but also in their ways of writing and making. It is hard, and perhaps impossible, to unite them on a single plane. John Ashbery is a poet and his poetry as it is here presented in terms of its relation to Abstract Expressionism and Pop Art is one of disjunction, disorientation and dislocation, a space where relationships and orders are subjected to destruction and erasure. Carl Andre is a sculptor but also a poet whose works are characterized by repetition of basic materials and words in simple patterns, seemingly renouncing any creative role of the artist, and instead foregrounding the textures and shapes of things and words. Cy Twombly is a painter whose paintings and drawings employ writing and texts visually as shapes that carry meaning by their arrangement on paper or canvas. Unlike Andre and Ashbery, whose poetry is characteristic for materialism and impersonality, for being located in the present, Twomblys works distinguish themselves by classicism, romanticism and symbolism. Nevertheless, as I have tried to show, all three of these artists and poets take words and writing into close proximity of art, they re-conceive the process of writing poetry by analogizing it with...