Problematika rozvoje asertivních dovedností u seniorů
The issues of development of the seniors' assertive abilities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34800Identifiers
Study Information System: 93760
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Poláčková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku možností rozvoje asertivních dovedností u senior. Cílem práce je v teoretické i praktické rovině propojit otázku seniorské populace a asertivního jednání. V teoretické ásti je kladen draz na jasné vymezení pojm, teoretický výklad asertivity s přihlédnutím k cílové skupině senior, souhrnný pohled na seniory a jejich roli v dnešní spolenosti. Práce akcentuje potřebnost osvojit si asertivní dovednosti jednání. Seznamuje tenáře s alternativami, které jsou aktuálně nabízeny v oblasti vzdělávání senior. Nechybí zde ani ontogenetické hledisko, související s touto věkovou skupinou. Empirická ást se věnuje přípravě kurzu asertivity pro seniory. Skládá se z anketního a expertního šetření. Praktickým výstupem práce je program rozvoje asertivních dovedností pro seniory, jeho projektování, realizace a evaluace.
The diploma thesis deals with the issues of possibility to develop the assertive skills of seniors in our society. The goal of the diploma thesis is to connect the issue of the seniors'population and assertive behaviour in theoretical and practical level. The theoretical part includes the terminology clarification, the theoretical explanation of assertivity with regard to seniors, the comprehensive view of seniors and their role in the present day society. The thesis emphasises the need to adopt the assertive skills in human behavior. It introduces the possibilities that are currently available in the field of senior education. It also discusses the underlying facts and specifics related to the above mentioned age group from the viewpoint of ontogenesis. The empirical part of the thesis is devoted to preparation of the course of assertivity intended for seniors. It contains public inquiry and expert's quest. The practical income of the diploma thesis is the plan of the development of seniors'assertive abbilities, it's realization, process and evaluation.