Vídeňské sochařství 3. čtvrtiny 14. století ve středoevropském kontextu
Sculpture in Vienna of 3th quart of the 14th century in the Middle-European context
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34759Identifiers
Study Information System: 90675
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Kuthan, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
16. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je věnovaná nejvýznamnějším dílům vídeňského sochařství 3. čtvrtiny 14. století, sochám tzv. "vévodské dílny" při svatoštěpánském dómu, jejichž zadání a ideová koncepce úzce souvisí s vévody Rudolfem IV. (1358-1365) a Albrechtem III. (1349-1395). Jádro skupiny tvoří skulptura obou Knížecích portálů, dále dva gisanti na Rudolfově kenotafu, vévodský pár ze západní fasády a dva panovnické páry z Vysoké věže dómu. Klíčovou pasáží práce je rozbor skulptury Knížecích portálů. Kromě otázky původního umístění, ikonografie a funkce portálů, jde především o určení geneze stylu skulptury. V posledních dvou kapitolách se zaobírám Rudolfovým kenotafem a panovnickými páry. Na rozdíl od studií Schmidta a Schwarze shledávám stylové kořeny vídeňské skulptury ve středoevropském umění, především pak v jihoněmeckém a pražském parléřovském sochařství. Hlavní část sochařské výzdoby vznikla v době vlády Albrechta III.
The thesis discusses the most importants works of sculpture in Vienna in the 3rd quarter of the 14th century, sculpture of the "Herzogswerkstatt" in the St. Stephan's cathedral, whose commission and conception is related with the Austrian dukes Rudolf IV. (1358-1365) and Albrecht III. (1349-1395). It concerns the sculpture of the so called "Fürstenportale", two gisants on the Cenotaf of Rudolf IV. and three sovereign couples in the exterior of the church. A crucial section of the thesis is the analysis of Duke's portals. Beside questions concerning original localisation, iconography and function of the portals, the aim is to point out the genesis of the style. The last two chapters deal with Rudolf's cenotaf and sovereign couples. In contrary to recents theses of the scolars Schmidt and Schwarz I find the stylistic origins of Vienna's sculpture in the Middle-European art - the most important influence constitutes parlerian sculpture of South Germany and Prague. The main part of this group was finished during Albrecht III. reign.