Čtení s porozuměním sluchově postižených žáků
Reading comprehension of pupils with hearing impairment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34612Identifiers
Study Information System: 88707
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Vidímová, Iveta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předložená diplomová práce se zaměřuje na problematiku čtení osob se sluchovým postižením. Teoretická část pojednává o problematice sluchového postižení, o procesu osvojování si schopnosti čtení u slyšících i sluchově postižených osob. Praktická část se snaží přiblížit přípravy, průběh a výsledky výzkumného šetření. Představuji vlastní test čtení s porozuměním, který jsem si sestavila pro účely výzkumného šetření. Cílem práce je zjistit , kdy se úroveň čtenářských dovedností při čtení s porozuměním sluchově postižených žáků Základní školy pro sluchově postižené přiblíží úrovni čtenářských dovedností při čtení s porozuměním slyšících žáků 2. ročníku Základní školy.
Presented diploma thesis is focused on reading problems of people with hearing impairment. The theoretical part deals a hearing impairment, process of acquisition of reading skills of healthy people and deaf people as well. The practical part efforts to clarify preparations, process and results of the research. I am presenting my own reading comprehension test, which was compiled on purpose due to the research. The goal of my diploma thesis is to determine when the level of reading acquirements in connection with reading comprehension of pupils with hearing impairment attending The Elementary School for deaf children approaches the level of reading acquirements in connection with reading comprehension of pupils without hearing impairment attending second grade of regular elementary school.