Show simple item record

Like in a beehive. Agglutination and cellular structures in the 20th century European architecture
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorHojda, Ondřej
dc.date.accessioned2017-04-27T05:32:42Z
dc.date.available2017-04-27T05:32:42Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34587
dc.description.abstractDiplomová práce čerpá z oblasti moderní architektury okolo poloviny dvacátého století a zaměřuje se na jeden z jejích méně známých proudů. Někteří architekti zvolili k navrhování svých budov formu, kterou definujeme jako buněčnou a aglutinační. To znamená, že začali architekturu skládat z menších opakujících se jednotek buněk. Ty pak seskupovali na volném a variabilním základě, nedbajícím na pravidla symetrie, ale oproti tomu vycházejícím z vnitřní logiky stavby, okolního prostředí - zejména klimatu a terénu. Tento princip je velmi obecný a nacházíme jej už vůbec nejstaršího známého města, Çatal Höyük a lze jej zaznamenat v mnoha odlišných projevech tzv. spontánní, vernakulární architektury, či "architektury bez architektů". Zvláště silně pak ve Středomoří, kde pro něj panují příhodné klimatické podmínky. V této práci je však tento princip zkoumán jako koncept v rámci moderní architektury. Autor si klade otázky po původu takového konceptu, zkoumá, jak se projevoval a kam posléze dospěl. Metodou je především analýza konkrétních staveb, která je ale prostředkem k hlubším sondám do teorie a historie. Nachází postupně tři okruhy odpovědí. První z nich byl intenzivní zájem architektů o archaické kultury, jednak k tomu, co z nich bylo stále živé, a to především ve Středomoří. Tyto zájmy byly zprostředkovány...cs_CZ
dc.description.abstractThis MA thesis takes its topic from the domain of the 20th century architecture and focuses on one of its less known currents. When designing, certain architects during this period have adopted a form that we define as cellular and agglutinative. This is supposed to mark that this architecture is composed of small, repetitive units. These units were then grouped in a freemannered and variable fashion, neglecting the classical rules of symmetry and, on the contrary, drawing the form from the internal logic of the building and its environment namely the climate and terrain. This principle is very ancient, we find it already in Çatal Höyük, the oldest known city ever, and it displays itself in various examples of the "spontaneous" "vernacular" architecture, or "architecture without architects". Nevertheless, this thesis discusses the principle solely as a concept in modern architecture. The author poses questions about the origin of this concept, how it expressed itself and what was its development. The research method is based on analysing particular buildings, then discussing the deeper theoretical and historical background. Gradually, three sorts of answers emerge. The first one lies in a profound interest for archaic cultures shared by certain architects, and also for what is still alive of these cultures,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleJako včelí úl. Buněčné struktury a aglutinace v evropské architektuře 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-16
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId90662
dc.title.translatedLike in a beehive. Agglutination and cellular structures in the 20th century European architectureen_US
dc.contributor.refereeŠvácha, Rostislav
dc.identifier.aleph001371633
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce čerpá z oblasti moderní architektury okolo poloviny dvacátého století a zaměřuje se na jeden z jejích méně známých proudů. Někteří architekti zvolili k navrhování svých budov formu, kterou definujeme jako buněčnou a aglutinační. To znamená, že začali architekturu skládat z menších opakujících se jednotek buněk. Ty pak seskupovali na volném a variabilním základě, nedbajícím na pravidla symetrie, ale oproti tomu vycházejícím z vnitřní logiky stavby, okolního prostředí - zejména klimatu a terénu. Tento princip je velmi obecný a nacházíme jej už vůbec nejstaršího známého města, Çatal Höyük a lze jej zaznamenat v mnoha odlišných projevech tzv. spontánní, vernakulární architektury, či "architektury bez architektů". Zvláště silně pak ve Středomoří, kde pro něj panují příhodné klimatické podmínky. V této práci je však tento princip zkoumán jako koncept v rámci moderní architektury. Autor si klade otázky po původu takového konceptu, zkoumá, jak se projevoval a kam posléze dospěl. Metodou je především analýza konkrétních staveb, která je ale prostředkem k hlubším sondám do teorie a historie. Nachází postupně tři okruhy odpovědí. První z nich byl intenzivní zájem architektů o archaické kultury, jednak k tomu, co z nich bylo stále živé, a to především ve Středomoří. Tyto zájmy byly zprostředkovány...cs_CZ
uk.abstract.enThis MA thesis takes its topic from the domain of the 20th century architecture and focuses on one of its less known currents. When designing, certain architects during this period have adopted a form that we define as cellular and agglutinative. This is supposed to mark that this architecture is composed of small, repetitive units. These units were then grouped in a freemannered and variable fashion, neglecting the classical rules of symmetry and, on the contrary, drawing the form from the internal logic of the building and its environment namely the climate and terrain. This principle is very ancient, we find it already in Çatal Höyük, the oldest known city ever, and it displays itself in various examples of the "spontaneous" "vernacular" architecture, or "architecture without architects". Nevertheless, this thesis discusses the principle solely as a concept in modern architecture. The author poses questions about the origin of this concept, how it expressed itself and what was its development. The research method is based on analysing particular buildings, then discussing the deeper theoretical and historical background. Gradually, three sorts of answers emerge. The first one lies in a profound interest for archaic cultures shared by certain architects, and also for what is still alive of these cultures,...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV