Fillova poválečná škola monumentální malby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
Filla's postwar School of Monumental Painting at the Academy of Arts, Architecture and Design Prague
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34577Identifiers
Study Information System: 90673
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Lahoda, Vojtěch
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
16. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Dílo Emila Filly, dnes již téměř bezvýhradně vysoce ceněné a uznávané, se díky své rozmanitosti, pestrosti a obsáhlosti vzpírá jednoznačnému zařazení. Jestliže se s ním dobová kritika vypořádala nálepkou "zajatec kubismu", musíme dnes tento příliš ohraničující posudek přehodnotit. Emil Filla se ve své umělecké i teoretické tvorbě kubismem celoživotně zabýval, vztah k němu a výtvarné pojetí se ovšem vyvíjelo. Tento neustávající proces se odráží i v pozdních pracích slovenských písní a krajinách Českého středohoří. Přesto však výklad kubismu a jeho výtvarné zpracování ve všech svých nuancích není jediným přínosem, který Filla pro vývoj československého výtvarného umění znamenal. Velkou hodnotu dnes spatřujeme rovněž v jeho teoretickém díle. Články věnující se historii výtvarného umění pregnantně formulují nadnesený problém a jednoznačně směřují k jeho výkladu. Jsou to velmi diskrétní vyznání, zároveň však překvapují svým průbojnictvím a hledáním nových cest. Tato práce se snaží poukázat na fakt, že neopominutelnou součástí Fillova odkazu je i jeho pedagogická činnost, kde se vzácně propojily obě dvě složky jeho osobnosti - myslitele a malíře. Ačkoli je působení samotného výtvarného díla nepochybné, zdá se, že na mladou poválečnou generaci pravděpodobně mnohem intenzivněji zapůsobil právě onen myslitelský...
An important figure in Czech art history Emil Filla (1882-1953), painter, graphic artist, sculptor, organizer of artistic life in interwar Czechoslovakia, art theorist and critic, at the end of his life, got one more new feature again beneficial to the entire Czech cultural scene. After his return from the concentration camp at Buchenwald, where he spent all six years of war, he became a professor at the newly established Academy of arts, architecture and design in Prague. His atelier of monumental painting has become a sort of post-war phenomenon. Up to one hundred students have undergone his training in a few years (he worked at the school 1945-1953). In this unsettled period after World War II generations retarded by the war were blend with the generations who have just reached the age to take university training. That is why postwar years are rich in celebrities. Emil Filla, for his extraordinary access to the education of young artists, his personal charisma and education, also brought into his art studio a number of real personalities, who, after the beginnings of the separate tracks artists, shaped the image of Czech art in the second half of the twentieth century. Pedagogical activities offered Filla space where he could ideally integrate their practical art activities with theoretical knowledge and...