Podpora čtenářské gramotnosti v dalším vzdělávání učitelů
Professional development to enhance children's literacy skills
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34539Identifikátory
SIS: 93830
Katalog UK: 990014030090106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Strouhal, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zabývá problematikou čtení a čtenářství a představuje blíže celostní přístup kjazyku jako jednu z možných cest, které vedou k podpoře čtenářské gramotnosti. Teoretická část nabízí nejdříve pohled na gramotnost a rozvoj čtení a psaní v historickém kontextu a následně pak i s ohledem na jeho současné pojetí v primární škole. Pozornost je věnována také analýze postavení čtenářské gramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a výsledkům mezinárodních výzkumů, které zjišťovaly úroveň čtenářské gramotnosti u českých žáků. Druhá část teoretické práce blíže seznamuje s teoretickými východisky a principy celostního přístupu k jazyku a ilustruje je na konkrétních příkladech z praxe. Výzkumná část se zabývá zjišťováním toho, jak by mělo vypadat další vzdělávání učitelů v oblasti celostního přístupu kjazyku, aby byl tento přístup úspěšně zaváděn do jejich praxe a následně vedl ke zvyšování čtenářské gramotnosti.
The thesis examines early reading and readers, and introduces the whole language approach to reading as one of the possible ways to develop reading literacy. The theoretical part presents a review of literacy, history of reading instruction, and current issues in reading instruction. It also places the role of literacy development in the context of the Framework Education Programme for Basic Education in the Czech Republic. Moreover, the results of reading literacy studies in the Czech Republic are summarized in the first part ofthe thesis. The second section ofthe theoretical part dosely looks at the background of the whole language approach to reading and its princip les. Specific examples oť its application in reading instruction are provided. The research part oť the thesis then studies the professional development needs oť primary school teachers when implementing the whole language approach into practice in order to develop reading literacy.
