Zobrazit minimální záznam

The engineer of human souls as pars pro toto of Josef Škovrecký's literary work
dc.contributor.advisorŠpirit, Michael
dc.creatorHladík, Filip
dc.date.accessioned2017-04-27T05:17:06Z
dc.date.available2017-04-27T05:17:06Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34512
dc.description.abstractTato práce pojímá dílo Josefa Škvoreckého jako celek. V jeho rámci pak definujeme konkrétní dějové složky, vyprávěcí postupy, opakující se motivy atp. Zároveň se nám odkrývají vztahy mezi jednotlivými texty. Každým svým literárním útvarem autor nabízí možný fikční svět. Na rovině určitých textů však dochází k propojení jejich perspektiv. Autor záměrně asociuje v konkrétním textu události známé ze svých předešlých děl. Apeluje tak na schopnost čtenáře propojit si společné prvky jednotlivých fikčních světů. Používáním totožných nebo velmi podobných jednotlivin se vytváří jakýsi "intertextový literární svět", svébytný makrokosmos, v jehož rámci se autor snaží o maximální možnou homogenitu. Děj dosazuje do konstantních prostředí, operuje s týmiž postavami, variuje podobné tematické posloupnosti apod. Škvorecký se tedy snaží o homogenní makrokosmos vznikající nad jeho texty. Zároveň však vnímáme každé jeho dílo jako svébytný fikční svět. V práci to demonstrujeme mimo jiné na motivu Kostelce coby rodného města postav pojmenovaných Danny Smiřický. Každý Danny je specifickou jednotlivinou, ve fikčních světech jednotlivých textů můžeme sledovat jeho odlišné perspektivy. Některé linie vývoje této postavy jsou si bližší, sledujeme úzký vztah světů Zbabělců, Prima sezóny a Příběhu inženýra lidských duší. (Naproti tomu...cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis deals with the work of Josef Škvorecký as a whole. In doing this, we aim to define specific plot sequences, narrative techniques, recurrent motifs etc. Simultaneously, the relations between single texts become clearer. The author offers a possible fictional world in each of his literary pieces. However, their perspectives often coalesce while the author deliberately alludes to events and occurrences known from his previous books, giving the reader a chance to link the items of the fictional worlds together. Using identical or very similar singularities, the author creates an "intertextual literary world", a self-contained macrocosm of sorts that should be as homogenous as possible. His plots have constant settings; his books include the same characters, his topic sequences are similar etc.¨ Obviously, Škvorecký attempts to create a homogenous macrocosm consisting of his texts. Bearing that in mind, we nevertheless regard every Škvoreckýs work as a self-contained fictional world. This approach is shown in the thesis e.g. on the motif of Kostelec as the hometown of different characters named Danny Smiřický. Each Danny is a specific singularity; we can follow their different perspectives in the fictional worlds of single texts. Certain lines of the characters development are closer, such as...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePříběh inženýra lidských duší jako pars pro toto díla Josefa Škovreckéhocs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-20
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId84453
dc.title.translatedThe engineer of human souls as pars pro toto of Josef Škovrecký's literary worken_US
dc.contributor.refereeHolý, Jiří
dc.identifier.aleph001370530
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce pojímá dílo Josefa Škvoreckého jako celek. V jeho rámci pak definujeme konkrétní dějové složky, vyprávěcí postupy, opakující se motivy atp. Zároveň se nám odkrývají vztahy mezi jednotlivými texty. Každým svým literárním útvarem autor nabízí možný fikční svět. Na rovině určitých textů však dochází k propojení jejich perspektiv. Autor záměrně asociuje v konkrétním textu události známé ze svých předešlých děl. Apeluje tak na schopnost čtenáře propojit si společné prvky jednotlivých fikčních světů. Používáním totožných nebo velmi podobných jednotlivin se vytváří jakýsi "intertextový literární svět", svébytný makrokosmos, v jehož rámci se autor snaží o maximální možnou homogenitu. Děj dosazuje do konstantních prostředí, operuje s týmiž postavami, variuje podobné tematické posloupnosti apod. Škvorecký se tedy snaží o homogenní makrokosmos vznikající nad jeho texty. Zároveň však vnímáme každé jeho dílo jako svébytný fikční svět. V práci to demonstrujeme mimo jiné na motivu Kostelce coby rodného města postav pojmenovaných Danny Smiřický. Každý Danny je specifickou jednotlivinou, ve fikčních světech jednotlivých textů můžeme sledovat jeho odlišné perspektivy. Některé linie vývoje této postavy jsou si bližší, sledujeme úzký vztah světů Zbabělců, Prima sezóny a Příběhu inženýra lidských duší. (Naproti tomu...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis deals with the work of Josef Škvorecký as a whole. In doing this, we aim to define specific plot sequences, narrative techniques, recurrent motifs etc. Simultaneously, the relations between single texts become clearer. The author offers a possible fictional world in each of his literary pieces. However, their perspectives often coalesce while the author deliberately alludes to events and occurrences known from his previous books, giving the reader a chance to link the items of the fictional worlds together. Using identical or very similar singularities, the author creates an "intertextual literary world", a self-contained macrocosm of sorts that should be as homogenous as possible. His plots have constant settings; his books include the same characters, his topic sequences are similar etc.¨ Obviously, Škvorecký attempts to create a homogenous macrocosm consisting of his texts. Bearing that in mind, we nevertheless regard every Škvoreckýs work as a self-contained fictional world. This approach is shown in the thesis e.g. on the motif of Kostelec as the hometown of different characters named Danny Smiřický. Each Danny is a specific singularity; we can follow their different perspectives in the fictional worlds of single texts. Certain lines of the characters development are closer, such as...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990013705300106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV