Artefiletika ve vzdělávání Romů
Artefiletics in education of Romany people
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34358Identifikátory
SIS: 76618
Katalog UK: 990013588480106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bednář, Miloš
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených
Katedra / ústav / klinika
Kinantropologie
Datum obhajoby
17. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Název: Artefiletika ve vzdělávání Romů Cíle: Cílem práce je prostřednictvím artefiletiky podpořit zapojení mezipředmětových vztahů ve výuce romských žáků v 1. třídě ZŠ praktické. V rámci každodenního vzdělávacího procesu uplatňovat a aktivovat kulturní návyky sledované skupiny. Dalším cílem je vytvořit metodické listy, které usnadní pedagogům zapojení artefiletiky do výuky (nejen) romských žáků. Metody: V teoretické části diplomové práci je analyzována dostupná literatura o současné romské populaci v ČR. V empirické části diplomové práce je prezentována metodologie a výsledky evaluační studie s charakterem kvalitativního šetření. Výsledky: Z výsledků vyplynulo, že použití artefiletiky jako výchovně vzdělávacího prostředku je opodstatněné. Artefiletika nenásilnou a hravou formou zprostředkuje romským dětem zážitek a navazující osobní zkušenost. Výchovné působení pomocí artefiletiky umožňuje rozvíjet individualitu každého dítěte, směřovat je k uznání základních morálních a společenských norem a respektování druhých. Lze konstatovat, že artefiletika je účelným prostředkem k zapojení mezipředmětových vztahů do výuky. Klíčová slova: Romové, vzdělávání, sociální vyloučení, artefiletika, arteterapie, mezipředmětové vztahy
Title: Artefiletics in education of Romany People Objective: The main objective is to support integration of subject relations in education of Romany pupils in the first class of elementary practical school. Within the framework of everyday education process to use and to activate cultural habits of monitored group. Another objective is to create methodical sheets to help pedagogues with integration of Artefiletics in to education process of (not only) Romany pupils. Methods: Theoretical part is dedicated to available literature analysis concerning contemporary Romany population in the Czech Republic. Empirical part of work presents methodology and qualitative evaluation research results. Results: Results distinctly shows that usage of Astefiletics as an educational and pedagogical mean has its evidence-based reason. Artefiletics is here used as an educational factor mediating with playful and spontaneous form a subjective experience to the Romany children. Pedagogical action by the help of Artefiletic makes possible to sensually develop an individuality of every kid and to lead children towards the recognition of basic ethical and social norms, and to respekt other people. We can assume that Artefiletics is a useful technique for integration of subject relations in education. Keywords: Romany...
