Korunování milostných mariánských obrazů v českých zemích
The coronation Virgin Mary's images of mercy in Bohemia and Moravia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34120Identifiers
Study Information System: 83012
Collections
- Kvalifikační práce [2256]
Author
Advisor
Referee
Pučalík, Marek
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
8. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Korunování milostných mariánských obrazů v českých zemích Resumé diplomové práce Dana Vrabelová Královské insignie, koruna a trůn, darované mariánskému milostnému obrazu k větší cti a slávě, symbolizují pozemský vrchol mariánské úcty a zbožnosti. S myšlenkou na korunování milostných mariánských obrazů přichází v baroku hrabě Alessandro Sforza Pallavicini z Piacenzy, italský šlechtic, který byl od mládí znám svojí velikou úctou k Matce Boží. Jeho úmysl schválil papež Urban VIII. (1623-1644). Byla založena nadace hraběte Sforzy, jejíž správou pověřil papež vatikánskou kapitulu u sv. Petra. Pro korunovaci vydala vatikánská kapitula jasně formulované podmínky: předpokladem korunovace byl věhlas obrazu (clara imago), který uctívali věřící jako zázračný (gratiis refulgens). Zázraky musely být prokazatelné přísežnými výpověďmi hodnověrných svědků. Předpokladem korunovace též bylo stáří úcty (antiquitas originis et artis) a rozšíření kultu v co největším okruhu uctívatelů (cultus eximius et antiqus), kteří museli přicházet do poutního místa pravidelně a z veliké dálky (concursus populi longinquo et perigrinationes continuae). Papež Urban VIII. vydal zvláštní breve, v němž jsou pro slavnostní dny uvedeny též plnomocné odpustky a pověřoval zvláštním dekretem korunovatele. První takový obřad, dle těchto předpisů, se...
The Coronation Virgin Mary s images of Mercy in Bohemia and Moravia Thesis Abstract Dana Vrabelová Royal insignia, the crown and the throne, given to the images of Virgin Mary of Mercy for greater honor and glory, symbolizes the eathly apex of Marian reverence and piety. During the Baroque period, count Alessandro Sforza Pallavicini of Piacenza, an Italian nobleman, who was known since his youth for his great reverence to the Mother of God, came up with the idea of coronation Virgin Mary s images of Mercy. His intent was approved by Pope Urban VIII. (1623-1644). The Count Sforza foundation was established and the Pope placed it under the administration of the Vatican Chapter House in St. Peter's. The Vatican Chapter House published clearly formulated conditions for coronation: in order to be crowned a paining had to be renowned (clara imago) and worshippers had to revere it as miraculous (gratiis refulgens). Miracles had to be proven by sworn statements from trustworthy witnesses. Another factor was the age of the reverence (antiquitas originis et artis) and the expansion of the cult to include the greatest possible number of worshippers (cultus eximius et antiqus), who had to visit the place of pilgrimage regularly and from a great distance (concursus populi longinquo et perigrinationes continuae). Pope...