Metafyzika a filosofie Mollá Sadrá Šírázího: existence a kontinuita
Metaphysics and philosophy of Mulla Sadra Shirazi: existence and continuity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34031Identifiers
Study Information System: 102265
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kropáček, Luboš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Arabic Studies - Islamic History and Culture
Department
Institute of Near Eastern and African Studies
Date of defense
10. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zab vá existenciálním filosofick m systémem íránského filosofa Mollá Sadrá írázího. Cílem práce je postihnout charakter díla myslitele, v jeho díle se setkávají t i základní islámské p istupy k moudrosti, jak vykrystalizovaly v pr b hu staletí. Na pozadí kalámu, peripatetické filosofie Ibn Sínovy a súfismu vzniká monistick , dynamick systém p edefinovávající nejen podstatu skute nosti, ale metafyziku a filosofii v bec. Metafyzika p estává b t u ením o tom, co je n m nné. Sadrá odhaluje skute nost odvíjející se v neustálém pohybu. Kontinuální existence je jedin m skute n m principem tvo ícím univerzum, v n m se nacházíme. Poznání existence nám umo ní odpov d t na otázky t kající se nejen ontologie, ale i epistemologie, psychologie, etiky i eschatologie. Tato práce analyzuje v jednotliv ch kapitolách (v novan ch zmín n m disciplinám) vztah jednoty a mnohosti, aby zodpov d la otázku, ím je metafyzika v Sadrov díle a jak m e jeho my lení zm nit celkov náhled na ni. Vztah jednoty a mnohosti je postupn vykládán skrze teorii gradace - evoluce nedokonalé existence na její cest k splynutí s Dokonalou existencí, toti s Bohem. Celá Sadrova filosofie ústí do teorie p ítomnostního poznání, která umo ní lidské du i pozitivn poznat pravdu tím, e se nau í b t p ítomna svému nezastavitelnému nitru. Du e je...
The thesis elaborates the philosophical system of Mulla Sadra Shirazi with the aim to present synthetic character (bridging Kalam, Peripathetic school of Ibn Sina and Sufism) of late Islamic philosophical discourse where existential approaching the reality plays a crucial role in solving the quests of unity and plurality in the macro- and microcosmos. I argue that Mulla Sadra is not only reversing the primacy of essence - a dominant discourse in philosophy of his time - into a existentially perceived changing reality, but also re-defining the terms as movement, causality and teleology in particular, and metaphysics and philosophy in general. Against the static structure of essences Sadra juxtaposes a dynamic flow of existence. Every being is determined by sharing the same existence. What is causing the plurality in this world is a changing degree of this identic existence in particular beings. The existence is being modulated in time towards its higher intensities, and in the end unites with the Pure existence, ergo God. We witness the modulation of Being as an evolutionary process where every new moment is followed by continual self-evolving rather then replacing a potential state by actual. Hence, the movement becomes a continuity of a single unity. Sadra proves his concept on a consciousness of the...