Příčiny dlouhého pobytu dětí v ústavní výchově
Causes of long staying of children in the institutional care
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33952Identifiers
Study Information System: 102163
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Munková, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
3. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
rodina, dítě, náhradní rodinná péče, ústavní péče, adopce, pěstounství, funkce rodiny, výchova, deprivace, legislativa, aktér, analýza aktérůKeywords (English)
family, child, substitute family care, institucional care, adoption, forter care, functions of family, education, deprivation, legislativ, stakeholder, stakeholders analysisDiplomová práce se zabývá problematikou péče o ohrožené dítě v ČR a to v rovinách náhradní rodinné péče a ústavní výchovy. Hlavní důraz je kladen na pohled zúčastněných aktérů a jejich vnímání situace dětí, rodičů, pěstounů i žadatelů o adopci v prostoru mezi biologickou rodinou, ústavem a náhradní rodinnou péčí. Diplomová práce se snaží popsat příčiny dlouhého pobytu dětí v ústavní výchově podle některých aktérů. Hlavní metodou jsou polostrukturované rozhovory s hlavními aktéry, kteří jsou vybráni na základě rychlé analýzy aktérů. V rámci výzkumných otázek jsou v práci zjišťovány hlavní příčiny a dílčí problémy systému z pohledu aktérů, je zjišťován jejich zájem a navrhovaná řešení. Teoretickým východiskem jsou aktéři a jejich role, jak jejich chování, vztahy, role a zájmy ovlivňují fungování systému a řešení problému. Vývojová psychologie a socializace jedince slouží k vysvětlení závažnosti problému. V práci je popsán současný stav systému péče o ohrožené dítě v ČR, nastíněna rodinná politika i navrhovaná řešení ministerstva práce a sociálních věcí, výrazný prostor je věnován pěstounské péči na přechodnou dobu a osobě sociálního pracovníka.
This diploma deals with the care of vulnerable children in the Czech Republic and in the domeins of foster care and residential care. The main emphasis is in the views of the actors involved and their perception of children, parents, foster parents and applicants for adoption in the space between the biological family, institution and foster care. This thesis attempts to describe the causes of the long stay of children in institutional care, according to some participants. The main methods are interviews with key stakeholders who are selected on the basis of rapid analysis of stakeholders. The research questions are at work identifying the main causes and sub-system problems from the perspective of actors, is devoted to their interest and proposed solutions. Theoretical basis are the stakeholders and their roles, how their behavior, relationships, roles and interests affect the functioning of the system and resolve the problem. Developmental psychology and socialization of individuals are used to explain the problem. The diploma describes the current state of the system of care for vulnerable children in the Czech Republic, family policy and outlined the proposed solutions of the Ministry of Labour and Social Affairs, considerable space is devoted to temporary foster care for the person and social worker.