Plánování osobní historie virtuálního agenta
Plánování osobní historie virtuálního agenta
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33929Identifiers
Study Information System: 81354
CU Caralogue: 990013891060106986
Collections
- Kvalifikační práce [11335]
Author
Advisor
Referee
Toropila, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Software Systems
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
7. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Episodická paměť je důležitou součástí "mysli" mnoha virtuálních agentů, protože agent s osobní historií bývá efektivnější a uvěřitelnější. Dosud se výzkum v oblasti modelování episodické paměti těchto agentů soustředil hlavně na vytváření obsahu paměti on-line, tj. během simulace agenta. V této práci se zabýváme příbuzným problémem, automatickým generováním obsahu paměti off-line. Pro designéra by bylo užitečné mít nástroj pro generování vzpomínek, které předcházejí startu simulace. Proto jsme vytvořili komplexní návrhovou metodu, která mu umožňuje speci kovat požadavky na historii agenta a použít plánování na generování historie v souladu s těmito požadavky. Zaměřujeme se na vysokoúrovňový jazyk používaný na popis požadavků a na část navržené metody, která se zabývá plánováním. V sadě experimentů jsme otestovali výkon několika plánovačů při řešení naší úlohy a představujeme zde výsledky, které jsme získali.
Episodic memory is an important component of "minds" of many longliving virtual agents, because equipping such an agent with his personal history increases his e ciency and believability. So far, research on episodic memory modeling in the context of these agents has focused mostly on producing the memory content on-line, that is, when the agent is being simulated. In this work, we address a complementary issue, automatic generation of the memory content off-line. We see a possible need of a tool for generating memories that anticipate the start of the simulation. Hence we created a complex design method enabling a designer to specify high-level requirements on an agent's history and use planning to automatically generate this history according to these requirements. We detail the structure of the high-level language used for the description of the requirements and the part of this method that concerns itself with the planning. In a set of experiments, we tested the performance of several planners on our task and we present here the results we gained.