Jak poznat "farmářské" jablko? Komunikace a utváření "farmářského" na trhu v Holešovicích
How to recognize an apple "farm"? Way of communication and formation "farm" at Holešovice market
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33811Identifiers
Study Information System: 88356
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Pauknerová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
14. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Actor-network theory, lidští a nelidští aktéři, "farmářské", komunikace, síť, tradice, trh, utvářeníKeywords (English)
Actor-network theory, communication, creating, "farmers", human and non-human actors, market, net, traditionVe své diplomové práci Jak poznat "farmářské" jablko? zkoumám způsob utváření Holešovického farmářského trhu. Vycházím z Actor-network theory, která vnímá jako činitele nejen lidi, ale i objekty a organizace. Tato teorie přikládá stejný význam lidským i nelidským aktérům (human and non-human actors). Data potřebná k analýze jsem získala převážně pomocí zúčastněného pozorování, semi-strukturovaných rozhovorů a analýzy materiální kultury. Ve své práci se zaměřuji na odhalení významů, jež jsou návštěvníky trhu "farmářskému" připisovány. Dále pak na způsoby komunikace těchto významů. Nakonec odhaluji aktéry, kteří se na utváření reálného trhu i představ "farmářského" podílejí. Nejedná se pouze o organizátory, prodejce a návštěvníky, ale také o dobu a kontext vzniku trhu, tradici pořádání zeleninových trhů, praktičnost umístění trhu, velikost haly, počasí, sezónnost a také možnost elektronické komunikace.
My diploma thesis, How to recognize an apple "farm"?, examine the way of creating farmers market at Holešovice. I come from Actor-network theory which sees as actor not only people but the objects and organizations too. This theory does not distinguish human and non-human actors. The data required for analysis, I obtained mainly through participant observation, interviews and analysis of material culture. My work is focused on the discovery of meanings which visitors attribute to "farmers". Further, the ways of communication of this meanings. Finally I reveal the actors who construct the ideas about farmers and the real market. On the creating of market participate not only organizers, vendors and visitors. I show that the time and context of the market, holding the tradition of vegetable markets, the place of performance, the size of hall, weather, seasonality and the possibility of electronic communication play the important role too.