Problémové děti ve skautském středisku. Návrh kurzu doplňující vzdělávací systém Junáka - svazu skautů a skautek
Children in risk in the Scout centre. Course proposal completing a training system of Junák - association of Scouts and guides of the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33716Identifiers
Study Information System: 100440
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Pazlarová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
9. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
skauting, metodika práce s dětmi v Junáku, problémové dítě, výchova, vzdělávání, kurz, kompetence vedoucíhoKeywords (English)
scouting, methodology of work with children in Junak, child in risk, upbringing, education, training, competencies of a leaderVe své diplomové práci jsem se zaměřila na příčiny problémového chování dětí, se kterými se setkávají skautští vedoucí v Libereckém kraji a jejich dovednost problémy řešit. Na teoretickou část navazuje kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu. V teoretické části jsem popsala organizaci Junák - svaz skautů a skautek, její vzdělávací systém, dále jsem se zaměřila na příčiny problémového chování dětí, kompetence vedoucího, ohrožení dítěte v případě, že kompetence chybí a metodiku práce s dětmi v Junáku. V empirické části bylo mým cílem porozumět tomu, s jakými problémy se skautští vedoucí setkávají, zda je dokáží řešit a jak by si představovali vzdělávací seminář, který by jim při práci s problémovými dětmi pomohl. Metodou dotazníku s uzavřenými i otevřenými otázkami jsem získala data od 68 vedoucích v Libereckém kraji. Poté jsem metodou polostrukturovaného rozhovoru získala informace od deseti vedoucích střediska Řetěz Česká Lípa. V rozhovorech jsem sledovala: problémy, se kterými se vedoucí setkali, jak je řešili, zda bylo toto řešení úspěšné a konkrétní představy o podobě kurzu. Výstupem tohoto výzkumu je návrh obsahu a příslušných náležitostí (harmonogram, délka, forma, metody, cíle apod.) kurzu pro vedoucí pracující s problémovými dětmi. Klíčová slova skauting, metodika práce s dětmi v...
In my thesis I deal with problematic behaviour of children which scout leaders face in Liberec region and their ability to solve these problems. Theoretical part is followed by a combination of quantitative and qualitative research. In my theoretical part I described Junak organization - Association of Scouts and Guides of the Czech Republic, its training system. I also concentrated on what causes problematic children behaviour, competencies of a leader, danger for a child when there is a lack of competencies and methodology of work with children in Junak. My aim in empirical part was to understand what problems scout leaders face, if they are able to solve them, and what is their idea of an educational seminar which could help them when working with children in risk. I obtained data from 68 leaders in Liberec region by a questionnaire with open and closed questions. Then I used a method of semi-structured interview and obtained information from 10 centre leaders Retez Ceska Lipa. In interviews I focused on: problems which scout leaders have experienced, how they solved them, if this solution was successful and concrete ideas of a course. The result of this research is a proposal of content (schedule, length, form, methods, aims etc.) of a course for leaders working with children in risk. Key words...