Veřejnost a ochrana přírody - možnosti psychologické intervence
Public behaviour in protected areas - possible psychological interventions
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33645Identifikátory
SIS: 100398
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uhlář, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
1. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
akceptace pravidel, chráněná území, participaceKlíčová slova (anglicky)
behaviour modification, protected areas, rule acceptance, participationPráce shrnuje výsledky kvalitativního výzkumu realizovaného v Krkonošském národním parku. Cílem výzkumu bylo zjistit možnosti psychologické intervence zacílené na zvýšení akceptace omezení souvisejících s ochranou přírody mezi návštěvníky chráněného území. Na příkladu jedné skupiny návštěvníků (skialpinistů) práce popisuje zdroje a udržující mechanismy konfliktu mezi správou chráněného území a veřejností, i to jak tento konflikt ovlivňuje akceptaci pravidel souvisejících s ochranou přírody. Práce dále přináší zjištění, založená na datech z focus skupin i testování "naživo", o efektivitě šesti psychologických strategií zaměřených na zvýšení akceptace pravidel (participativní rozhodování, poskytování zpětné vazby, modelování, upozornění na sociální normy, poskytování informací a výzvy).
The thesis presents results of a qualitative research conducted in The Giant Mountains National Park (Czech Republic). The research objective was to assess effects of various behaviour modification strategies on rule acceptance among Park visitors. Using a particular group of visitors (i.e. skialpinists) as an example, the conflict relationship between Park authorities and the public is described, as well as its sources and consequences for conservation efforts. Moreover, effectivity of six psychological strategies (participation, modelling, feedback providing, information providing, social norms highlighting and prompts) aimed at enhancing rule acceptance is discussed, based on focus group, as well as "real life test" data.