Veřejnost a ochrana přírody - možnosti psychologické intervence
Public behaviour in protected areas - possible psychological interventions
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33645Identifiers
Study Information System: 100398
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Uhlář, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
1. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
akceptace pravidel, chráněná území, participaceKeywords (English)
behaviour modification, protected areas, rule acceptance, participationPráce shrnuje výsledky kvalitativního výzkumu realizovaného v Krkonošském národním parku. Cílem výzkumu bylo zjistit možnosti psychologické intervence zacílené na zvýšení akceptace omezení souvisejících s ochranou přírody mezi návštěvníky chráněného území. Na příkladu jedné skupiny návštěvníků (skialpinistů) práce popisuje zdroje a udržující mechanismy konfliktu mezi správou chráněného území a veřejností, i to jak tento konflikt ovlivňuje akceptaci pravidel souvisejících s ochranou přírody. Práce dále přináší zjištění, založená na datech z focus skupin i testování "naživo", o efektivitě šesti psychologických strategií zaměřených na zvýšení akceptace pravidel (participativní rozhodování, poskytování zpětné vazby, modelování, upozornění na sociální normy, poskytování informací a výzvy).
The thesis presents results of a qualitative research conducted in The Giant Mountains National Park (Czech Republic). The research objective was to assess effects of various behaviour modification strategies on rule acceptance among Park visitors. Using a particular group of visitors (i.e. skialpinists) as an example, the conflict relationship between Park authorities and the public is described, as well as its sources and consequences for conservation efforts. Moreover, effectivity of six psychological strategies (participation, modelling, feedback providing, information providing, social norms highlighting and prompts) aimed at enhancing rule acceptance is discussed, based on focus group, as well as "real life test" data.