Svoboda a odpovědnost dítěte ve výchovném procesu
Freedom and responsibility of the child in the educational process
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33627Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
svoboda svobodná vůle odpovědnost morálka morální vývoj mravní vývoj osobnost dítěte rozhodovací proces východiska výchovy
Keywords (English)
Freedom Freewill Responsibility Morality Moral development Personality child Decision-making Education Background
v českém jazyce Diplomová práce na téma "Svoboda a odpovědnost dítěte ve výchovném procesu" se pokouší postihnout vývoj pojmů "svoboda" a "odpovědnost" nejprve z hlediska historického. To je určující pro to, jak je možné tyto termíny chápat dnes, a to jak všeobecně, tak ve smyslu filozofickém a pedagogickém. Práce je zaměřená teoreticky, přičemž v kapitole s názvem "Svoboda dítěte ve škole a v rodině" se pokouší nastínit také praktické činnosti, kterými lze dítě správně nasměrovat a napomoci mu v jeho správném vnímání svobody a odpovědnosti. Celý obsah je rozdělen do osmi kapitol, kapitola "Svoboda a odpovědnost z pohledu filozofie a pedagogiky" je právě rekapitulací vývoje dvou základních pojmů "svoboda" a "odpovědnost". Následující kapitola se pokouší nalézt základní přístupy k výchově, z nichž každý má jiný pohled na svobodu a odpovědnost, avšak všechny tři přístupy jsou ve výchovném procesu nezanedbatelné. Následuje kapitola pojednávající o rozhodovacím procesu, který je nedílnou součástí správně pochopené svobodné vůle a odpovědnosti za vlastní činy. Další kapitoly pak popisují různé přístupy rodinné i školní výchovy a snaží se postihnout, jaké místo zaujímá ve světě člověk, jež si je vědom své svobody a odpovědnosti.
v anglickém jazyce Thesis on "Freedom and responsibility of the child in the educational process" to capture the development of "freedom" and "responsibility" of historical first. It is crucial to how these therms are understood todey, both generally and in the philosophical and pedagogical sense. The work si focused in theory, the charter entitled "Freedom of the child in school and families" attempts to outline the practical actions that can direct the child correctly and to assist them in thein correct perception of freedom and responsibility. The thesis is devided into eight chapters, the chapter "Freedom and responsibility from the perspective of philosophy and education" is just a recapitulation of the development of two basic concepts of "freedom" and "responsibility". The following chapter tries to find the basic approaches to education, each has a different view of freedom and responsibility, but all three approaches are negligible in the educational process. The following chapter dealing with decision-making process, which is an integral part of properly conceived freedom of will and responsibility for their actions. Other chapters describe the different approaches to family and school education, and strives to capture what takes place in the world of a man who is aware of its freedom and...