Sociální začlenění bezdomovců jako sociálně pedagogický problém
Social inclusion of homeless people as a social pedagogical problem
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33451Identifikátory
SIS: 96103
Kolekce
- Kvalifikační práce [22831]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lorenzová, Jitka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
31. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
bezdomovectví, sociální začlenění, sociální vyloučení, sociálně pedagogická pomoc, moralizující diskurz, redistributivní diskurz, sociálně integrační diskurz, resocializace, nezaměstnanost, případová studieKlíčová slova (anglicky)
homelessness, social inclusion, social exclusion, social and educational support, moralizing discourse, redistributive discourse, discourse of social integration, rehabilitation, unemployment, case studiesDiplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se skládá ze tří kapitol, první je věnována seznámení se s problematikou bezdomovectví. V druhé kapitole se zabývám sociálními aspekty tohoto jevu, jako je sociální vyloučení a s tím spojená problematika sociální začlenění. Závěrečná kapitola pojednává o možnostech pomoci směřované lidem bez domova. Praktická část patří kvalitativnímu výzkumu, kterým se snažím prostřednictvím deseti případových studií přiblížit osudy bezdomovců, jež vyhledali služeb instituce, kde mohou získat kvalifikovanou pomoc při řešení širokého spektra problémů, které mohou být příčinou jejich dosavadní situace. Analýzou získaných dat se snažím zjistit, co stojí za možným úspěchem, či neúspěchem těchto osob ve snaze o sociální začlenění.
The thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part consists of three chapters, the first is devoted to familiarization with the problems of homelessness. I deal with the social aspects of this phenomenon, such as social exclusion and associated problems of social inclusion in the second chapter. The final chapter discusses the possibilities of assistance directed at homeless people. The practical part includes qualitative research where I try by means of ten case studies to bring the fate of homeless people who seek the services of institutions, where they can find qualified help in solving a wide range of problems that may be the cause of their present situation. By analyzing data, I try to figure out what is behind the possible success or failure of such persons in the pursuit of social inclusion.