Využití a aplikace Testu pohádek v České republice na vybraném vzorku šesti a sedmiletých dětí
Usage and application of the Fairy tale test on the selected sample of six and seven-years-old children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33432Identifiers
Study Information System: 96362
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šturma, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
1. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pohádky, interpretace pohádek, projektivní testy, Test pohádek, mladší školní věkKeywords (English)
fairy tales, interpretation of the fairy tales, projective tests, The Fairy Tale Test, younger school ageResumé Test pohádek je projektivní osobnostní test pro d ti ve v ku 6 12 let. Je zalo en na asociacích mezi pohádkami a nev domými procesy. Cílem testu je postihnout osobnostní profil jedince a získat informace jak o jeho vlastnostech, tak o jejich vzájemných vztazích. Lze je také vyu ít jako nástroj k zhodnocení osobnostního vývoje, k hodnocení motiva ních tendencí i jako metodu pro srovnávací výzkum. Test pohádek byl standardizován v p ti zemích sv ta ecku, Rusku, ín , Indii a Turecku, v sou asné dob probíhají snahy o vytvo ení norem také v eské republice. Na jejich vytvá ení by se m la podílet i tato práce, a to sb rem a vyhodnocením dat od vybraného vzorku esti a sedmiletých respondent . Klí ová slova Pohádky, interpretace pohádek, projektivní testy, Test pohádek, mlad í kolní v k.
The Fairy Tale Test (FTT) is a projective personality test designed for children aged 6 to 12 years. FTT is based on the association between fairy tales and unconscious processes. Its goal is to assess the child's personality profile and to offer information not only about single personality traits but also their interrelations. It is possible it effectively employed as a method to assess eventual personality changes over time or as a tool in clinical or cross-cultural research as well. The Fairy Tale Test was standardized in five countries of the world Greece, Russia, China, India and Turkey, at the present time we effort to set up standard specification also in the Czech Republic. This diploma paper should also contribute to the standardization with administrating FTT and its evaluation to the selected sample of six and seven-years old children. Key words Fairy tales, interpretation of the fairy tales, projective tests, the Fairy Tale Test, younger school age.