Specifické symptomy vývojové dysfázie
Specific symptoms of the specific language impairment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33363Identifiers
Study Information System: 91462
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
1. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vývojová dysfázie, gramatická jazyková rovina, diagnostické markery, opakování vět, opakování pseudoslovKeywords (English)
Specific Language Disorder, grammatical processing, diagnostic markers, sentence repetition, non-word recallV teoretické části jsou zpracovány aktuální poznatky o vývojové dysfázii postihující terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku, terapii a souvislost se specifickými poruchami učení. Výzkum, se zabývá hledáním diagnostických markerů vývojové dysfázie u předškolních dětí. Byly porovnávány 3 skupiny - 19 dětí s vývojovou dysfázií, 19 dětí stejného věku (AC) a 19 dětí cca o dva roky mladších, které by měly být na zhruba stejné jazykové úrovni (LC). Za tímto účelem byly použity 4 diagnostické metody - obrázkový slovníkový test, opakování čísel, opakování vět a opakování nesmyslných slov. Děti s vývojovou dysfázií podaly ve všech sledovaných oblastech nižší výkony než jejich vrstevníci a v některých z nich i nižší než mladší (LC) skupina. Relevantním ukazatelem vývojové dysfázie by tedy mohly být nižší výsledky v opakování vět a pseudoslov, dále vynechávání předložek, příklonek a také vypouštění sloves nebo využití neúplných infinitivních vazeb ve větě.
The thesis reports on specific language impairment (SLI). First part of the thesis summarizes first the current theoretical knowledge about this issue. It reviews terminology, classification, etiology, symptoms, diagnostic, therapy and association SLI with developmental dyslexia. The thesis then refers about search for diagnostic markers of SLI in pre-school age. The empirical part of the thesis summarizes the research conducted. Three groups of children were compared- 19 children with SLI, 19 peers without SLI (AC) and 19 younger language- matched children (LC). Four diagnostic methods were used - picture vocabulary test, number recall, sentence repetition and non-word recall. In all tests children with SLI performed poorly than AC-group and in some of them also poorly than LC-group. Limitation in sentence repetition and non-word recall, omission of prepositions and clitics and also omission of verbs or using of incomplete infinitive forms in sentences were detected as possible relevant diagnostic markers.