Gerald MacNamara and the Northern Revival
Gerald MacNamara a kulturní obrození v Severním Irsku
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33130Identifiers
Study Information System: 99243
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Wallace, Clare
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
30. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Gerald MacNamara, Irske kulturni obrozeni, Severni Irsko, Irske drama, Severo-Irske drama, SatiraKeywords (English)
Gerald MacNamara, Irish Literary Revival, Northern Ireland, Irish Drama, Northern Irish Drama, SatireCzech Abstract Nacionalistická hnutí často využívají aspekty mytologie a historie ve svých pokusech o vytvoření nacionalistické ideologie. Prostřednictvím selekce důležitých detailů a úzkého výkladu historických událostí, se nacionalistické skupiny snaží vytvořit národní mytologii. V tomto ohledu nejsou nacionalistická hnutí z přelomu století v Irsku jiná. Tato diplomová práce se pokouší ukázat, jak dílo Geralda MacNamara, irského vlastence píšícího z unionistického Belfastu během období obrození a vzniku svobodného irského státu, bylo schopno využít dramatické formy parodie a satiry a ve svém celky zhodnotit nacionalistické a unionistické ideologie a nacionalistická hnutí obecně.
English Abstract Nationalist movements often utilize aspects of mythology and history in their attempts to create a nationalist ideology. Through a selective emphasis and narrow interpretation of historical events, nationalist groups strive to create a national mythology. In this regard, the nationalist movements in fin de siècle Ireland are no different. This thesis attempts to show how the work of Gerald MacNamara, an Irish nationalist writing from Unionist Belfast during the periods of Revival and partition, was able to utilize the dramatic forms of parody and satire to create an oeuvre that critiqued both nationalist and unionist ideologies and nationalist movements as a whole.