Role četby v dětských domovech v České republice
The role of reading in orphanages in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33114Identifiers
Study Information System: 97469
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vorlíčková, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
6. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
náhradní rodinná péče, ústavní výchova, čtenářské výzkumy, dětské domovy, rodinné právo, dětské čtenářstvíKeywords (English)
foster care, institutional care, reading research, orphanages, family law, childern's reading(česky) Tato magisterská diplomová práce se zabývá rolí četby v dětských domovech v České republice. V teoretické části se zabývá ústavní péčí v České republice. Tato teoretická část uvádí také základní fakta o vývojové psychologii a čtenářství dítěte, které vyrůstá v dětském domově. Součástí práce je výzkum týkající se role četby u dětí z dětských domovů a zároveň výzkum zaměstnanců dětských domovů, kteří dětem umožňují přístup k informacím. Metodologická část obsahuje informace o zvolené technice výzkumu a o realizaci výzkumu. Analytická část obsahuje výstupy z daného výzkumu a její součásti jsou i navrhovaná možná zlepšení.
(anglicky) This master thesis deals with the role of reading in children's homes in the Czech Republic. The theoretical part shows the institutional care in the Czech Republic. The theoretical part presents the basic facts of developmental psychology and reading skills of children who are growing up in an children's home. The master thesis includes a research about the role of reading in children's homes and also a research about children's homes staff, which allows access to information for children. The methodological part contains information about selected technology for the research and infromation how was the research made. The analytical part contains the outputs of the research and its components are also meant to be used for improvements.