Gender und Gedächtnis in Generationsgesprächen über die nationalsozialistische Ära. Kulturwissenschaftliche Interpretationen ausgewählter deutscher Romane der Gegenwart
Gender and memory in the intergenerational debates on the Nazism era. Culturological interpretations of selected recent German novels
Gender a paměť v mezigeneračních rozhovorech o době nacionálního socialismu. Kulturněvědné interpretace vybraných německých románů současnosti
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33056Identifiers
Study Information System: 89493
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Weinberg, Manfred
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Studies
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
8. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
Tato diplomová práce pojednává z kulturněvědného a sociálně-psychologického hlediska o třech německých románech současnosti, v nichž se postavy v rámci instituce rodiny mezigeneračně vyrovnávají s nacionálněsocialistickou minulostí. Citáty z textů mají dokumentovat, jak spolu souvisí tematické celky vzpomínání, paměť, generace a gender, a zároveň osvětlit jemné nuance v používaných pojmech, jako jsou kolektivní, kulturní a komunikativní paměť, popř. oficiální a soukromá paměť. Jakožto prostředek komunikace slouží rodinné rozhovory; na nich lze demonstrovat, na co se jednotliví členové rodiny v souvislosti s obdobím nacionálního socialismu, druhou světovou válkou a holokaustem pamatují, co naopak zapomněli, jak se liší vzpomínky podle příslušnosti k dané generaci či genderu a jakým změnám postupem času podléhají. KLÍČOVÁ SLOVA vzpomínka, paměť, vzpomínání, zapomínání, generace, gender, kolektivní paměť, kulturní paměť, komunikativní paměť, generační paměť, rodinná paměť, rodinný rozhovor, rodinná historie resp. rodinné příběhy, nacionální socialismus
This diploma thesis deals with three contemporary German novels from the point of view of cultural studies and social psychology, in which the characters within the institution of family intergenerationally cope with the National Socialist past. Quotations from the texts aim to document how the thematic units of recollection, memory, generation and gender are related, and also to enlighten the fine nuances in the used terms, such as collective, cultural and communicative memory, or official and private memory. Family talk serves as a means of communication; it demonstrates what the individual members of the family remember in relation to the period of National Socialism, World War II and the Holocaust, what they have forgotten, how the memories differ according to generation or gender, and what changes the memories undergo over time. KEYWORDS Recollection, memory, remembering, forgetting, generation, gender, collective memory, cultural memory, communicative memory, generation memory, family memory, family talk, family history, family stories, National Socialism